GIF od 2015 r. do dziś wstrzymał 11 reklam leków

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: JMac./mat.press/rynekaptek.pl   14-03-2016, 15:59

GIF od 2015 r. do dziś wstrzymał 11 reklam leków GIF wstrzymuje reklamy, gdy mogą zaszkodzić pacjentom.

Pierwszą wstrzymaną przez GIF w 2015 roku reklamą była dotycząca leku Sudafed, a ostatnio wydana decyzja o wstrzymaniu reklamy dotyczy syropu Neosine. Powody zakazu to zazwyczaj wprowadzanie pacjentów w błąd.

Wśród wstrzymanych reklam znajdują się produkty znane i powszechnie stosowane. Swoją popularność zawdzięczają właśnie reklamom. Ale popularność nie oznacza skuteczności ani cudownych mocy leczniczych, o których tak często prawią spoty opisujące te specyfiki.

W przypadku reklamy leków Gripex Max i Gripex HotActive Forte poszło o sformułowanie: "... wybieramy tak samo. Maksymalną siłę Gripexu zawartą w saszetkach lub tabletkach".

Zdaniem GIF, producent wprowadzał pacjentów w błąd, sugerując, że oba produkty różnią się jedynie postacią farmaceutyczną. Tymczasem jak wynika z ChPL, produkty te są zróżnicowane także pod względem składu, co z kolei warunkuje zróżnicowanie co do wskazań do stosowania.

Ostatnio GIF zakwestionował treść reklamy popularnego syropu: "Filip zachorował na grypę, a teraz zaraża swoją siostrę Olę. Mama podała obojgu Neosine - najczęściej stosowany lek przeciwwirusowy. Dzięki Neosine Ola nie zachorowała, a Filip szybciej wyzdrowiał. Do tego Neosine podniosła odporność na dzieci na kolejne infekcje".

Tymczasem w ChPL znajduje się zapis, że lek stosuje się "wspomagająco u osób z obniżoną odpornością, w przypadku nawracających infekcji górnych dróg oddechowych".

I tak można wyliczać, że np. nie ma leku, który jednocześnie może działać wykrztuśnie i przeciwkaszlowo, bo jedno drugiemu przeczy. A w reklamach nie chodzi o pomoc pacjentowi, a o skuteczne zadośćuczynienie poniesionym przez producenta wydatkom na produkcję, wprowadzenie do obrotu i cały proces, który później trzeba tak zgrabnie opisać, by dał zysk.

A o tym świadczą badania rynku.

W ostatnich trzech miesiącach poprzedniego roku branża farmaceutyczna przeznaczyła na działania mediowe ponad 278 mln zł, czyli o około 14 milionów więcej niż w czwartym kwartale 2014 - wynika z raportu spółki Codemedia.

To wydaje się bardzo dużo, ale te inwestycje zwracają się wielokrotnie, o czym świadczą wyniki sprzedażowe firm farmaceutycznych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH