Herbapol Pruszków: prywatyzacja za wszelką cenę?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Tomasz Dąbrowski/rynekaptek.pl   22-07-2011, 00:38

Herbapol Pruszków: prywatyzacja za wszelką cenę?

Przedsiębiorstwo obchodzące swe 60-lecie, którego produkty cieszą się renomą nie tylko w Polsce, obecny właściciel chce sprzedać jeszcze przed wyborami parlamentarnymi "za wszelką cenę”.

W piątek (22 lipca) powinno być wiadomo, ilu jest chętnych na pruszkowski Herbapol. 21 lipca upłynął termin składania ofert na zakup Warszawskich Zakładów Zielarskich w Pruszkowie.

Jacek Kozłowski, który jako wojewoda mazowiecki sprawuje nad firmą nadzór właścicielski,  nie spodziewa się ofert od podmiotów zagranicznych. Wygląda na to, że chce sprzedać firmę jeszcze przed wyborami parlamentarnymi „za wszelką cenę”. Oczywiście w przenośni ponieważ w rzeczywistości obecny właściciel oczekuje, iż z tego tytułu do państwowej kasy wpłynie co najmniej 35 mln zł.

Co jest przedmiotem sprzedaży? Księgowy na pierwszym miejscu wymieniłby kapitały własne w wysokości 22 mln złotych. Ale dzisiejszy Herbapol Pruszków to przede wszystkim leki „prosto z natury” czyli z ziół. Od wczoraj firma jest „bogatsza” o gruntownie odnowioną (kosztem 5 mln zł) linię do produkcji ziołowych past leczniczych ze sztandarową fitolizyną na czele (odpowiada za trzy czwarte przychodów firmy), obecną na rynku od pół wieku.

Jej ilość, jaka powstaje jednocześnie w czterech maceratorach wystarczy na wyprodukowanie 10 tys. sztuk produktu. O ile gotowa fitolizyna przed umieszczeniem w  tubach może przetrwać 3-4 doby, o tyle wyciąg – półprodukt, który zamieniany jest w fitolizynę, „żyje” zaledwie dobę.

Drugim produktem Herbapolu jest związana z nerkami debelizyna (lek otrzymywany od ponad 30 lat z wyciągu czerwonej fasoli indyjskiej). Nie sposób też nie wspomnieć o „kultowym” już niemal Azulanie.

Nauczyli się liczyć
Harmonizacja dokumentacji produktów leczniczych okazała się dla Herbapolu niezbyt szczęśliwa. – Zakład musiał dostosować metodykę badań, procedury kontrolne i produkcję do unijnych wymagań – opowiada dyrektor Krzysztof Pawlak. – W przypadku ośmiu specyfików (na 34 produkowane) URPL wykreślił wiele wskazań, od których uzależniony był sukces sprzedaży.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH