IBnGR: na zakazie reklamy leków apteki stracą 1,9 mld zł

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: IBnGR/ rynekaptek.pl   20-12-2016, 08:44

IBnGR: na zakazie reklamy leków apteki stracą 1,9 mld zł Instytut szacuje straty rynku po wprowadzeniu zakazu reklamy leków i suplementów

Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową negatywnie ocenia pomysł wprowadzenia w Polsce zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety. Oprócz strat dla poszczególnych graczy rynku, zakaz stałby w sprzeczności z przepisami UE i polską konstytucją – ocenia Instytut.

Instytut ocenia efekty pracy ministerialnego zespołu ds. uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych. Jego zadaniem było opracowanie projektu zmian przepisów prawnych wzmacniających ochronę praw konsumentów oraz zwiększających nadzór nad rynkiem suplementów diety. 

Jak zauważa IBnGR, w trakcie prac zespołu pojawiła się rekomendacja (autorstwa Naczelnej Rady Lekarskiej) całkowitego zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety. Zakaz reklamy leków miałby skutkować zmniejszeniem konsumpcji leków OTC i suplementów diety, która, w opinii pomysłodawców zakazu, jest w Polsce nadmierna.

W ocenie Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową skutkami wprowadzenia zakazu reklamy leków OTC i suplementów diety były przede wszystkim spadek wartości produkcji w przemyśle farmaceutycznym o około 1,7 mld zł rocznie oraz spadek przychodów budżetu państwa z tytułu podatków od szeroko rozumianej branży farmaceutycznej o co najmniej kilkadziesiąt mln zł. Spadki dotyczyłyby też rynku aptecznego i branży komunikacji marketingowej.

Ile straciliby producenci
Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową podjął się próby oszacowania wpływu ewentualnego wprowadzenia zakazu reklam leków i suplementów diety na przedsiębiorstwa, które zajmują się ich wytwarzaniem w Polsce. Przeprowadzona symulacja ma charakter ekonomicznej analizy statycznej.

Według danych Polskiego Związku Producentów Leków Bez Recepty PASMI wartość aptecznego rynku farmaceutycznego wyniosła w 2015 roku 28,8 mld złotych. Na kwotę tę składała się wartość sprzedaży leków na receptę, leków OTC, suplementów diety, artykułów medycznych oraz kosmetyków aptecznych. 

Łącznie wartość aptecznej sprzedaży dwóch grup produktów, których reklama miałaby zostać obłożona zakazem, czyli leków OTC i suplementów diety, wyniosła w 2015 roku około 8,8 mld zł w cenach detalicznych, co stanowiło niemal 72 procent sprzedaży aptecznej produktów bez recepty.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH