IQVIA podsumowuje sezon alergiczny 2018

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: IQVIA/ rynekaptek.pl   30-08-2018, 10:07

IQVIA podsumowuje sezon alergiczny 2018 Średni koszt terapii antyalergicznej dla pacjenta wzrósł nieznacznie w porównaniu do roku poprzedniego (fot. archiwum)

Wartość sprzedaży preparatów antyalergicznych już w kwietniu 2018 r. przekroczyła o 28,2 proc. wynik osiągnięty w analogicznym okresie poprzedniego roku. Było to także o 3,9 proc. więcej niż w czerwcu ub. roku, kiedy to miał miejsce szczyt ubiegłorocznego sezonu.

Alergię wywołują czynniki środowiskowe (alergeny), występujące w otoczeniu pacjentów przez cały rok. Te sezonowe, głównie w postaci unoszących się w powietrzu pyłków roślin, w Polsce intensyfikują lub wywołują u pacjentów objawy alergii już w lutym, rozpoczynając tzw. sezon alergii wziewnych. Jego apogeum przypadało dotychczas na początek lata – w bieżącym roku miało ono miejsce miesiąc wcześniej. Okres największego nasilenia trwał przy tym dłużej, co finalnie przełożyło się na rekordowy pod względem sprzedaży sezon.

Z raportu IQVIA wynika, że liczba alergików stale rośnie. Największa dynamika wzrostu występuje w grupie najmłodszych pacjentów.

Wartość sprzedaży produktów na alergię w sezonie 2018 wyniosła 201,5 mln zł.

57 proc. zakupów preparatów antyalergicznych dotyczyło tylko produktów OTC. Na co trzecim paragonie widniały jedynie preparaty wydawane z przepisu lekarza.

Średni koszt terapii antyalergicznej dla pacjenta wzrósł nieznacznie w porównaniu do roku poprzedniego.

Pacjenci najczęściej kupują preparaty antyalergiczne o działaniu ogólnym (klasy R06A i 01E1). 62,2 proc. analizowanych transakcji zawierało jedynie powyższe produkty, zaś niemal co trzeci paragon (27,7 proc.) zawierał dodatkowo produkt towarzyszący, łagodzący konkretny objaw alergii. Do produktu OTC najczęściej dobierano wapno lub produkt zwalczający katar, do produktu Rx – preparat na katar lub problemy z oddychaniem. Co dziesiąty paragon zawierał jedynie preparaty łagodzące podrażnienia oczu.

Ponad połowę zakupionych od marca br. opakowań preparatów antyalergicznych stanowiły te z grupy OTC. W segmencie tym widać wyraźny trend wzrostowy w udziale ilościowym w rynku od 2012 r. Obok wzrostów wywołanych zmianą struktury rynkowej jest to również efekt wprowadzania nowych marek. Powyższemu towarzyszy systematyczny spadek udziału rynkowego produktów refundowanych (rezygnacja producenta lub usunięcie produktu z listy refundacyjnej).

Spośród 10 najpopularniejszych marek parasolowych, w porównaniu do roku ubiegłego, 9 zanotowało wzrost sprzedaży, przy czym pozycja rynkowa niektórych z nich w długim okresie osłabiła się.

Rośnie znaczenie nowoczesnych molekuł w leczeniu pacjentów. Ich udział rynkowy systematycznie zwiększa się np. bilastyna, rupatydyna, desloratydyna (metabolit loratydyny).

10 korporacji wygenerowało sprzedaż o wartości niemal 139 mln zł, co stanowiło ponad 2/3 sprzedaży na rynku w ujęciu wartościowym.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH