Jak mają wyglądać rozmowy między urzędami a przemysłem o finansowaniu terapii

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/rynekaptek.pl   04-06-2009, 15:01

Niewykluczone, że w ustawie refundacyjnej, której projekt ma być gotowy jeszcze w czerwcu, zostaną zawarte przepisy regulujące zawieranie tzw. porozumień podziału ryzyka.

Od jakiegoś już czasu krążą informacje o toczących się negocjacjach producentów leków z resortem zdrowia w sprawie ustalenia wspólnego, zadowalającego obie strony finansowania nowych terapii. Niedawno wiceminister zdrowia Marek Twardowski wspominał m.in. o negocjacjach z producentem omalizumabu, publicznie dyskutowany był także przypadek palivizumabu.

O czym mówimy
Można podejrzewać, że negocjacje podjęli producenci tych leków, które otrzymały pozytywną rekomendację Agencji Oceny Technologii Medycznych, pod warunkiem uzyskania przez płatnika zadowalającej ceny. Jednak – jak podkreślają przedstawiciele samej branży – możemy tu mówić raczej o porozumieniach finansowych, niż realnych zapisach przewidujących podział ryzyka.

– Słyszymy o próbach zawierania porozumień, mających zapewnić kontrolę budżetu, a przede wszystkim dostęp do leku po specjalnych cenach – stwierdził Cezary Głogowski z działu ekonomiki zdrowia firmy GSK, podczas niedawnego spotkania stowarzyszenia CEESTAHC. – To, z czym mamy do czynienia, to raczej udzielanie rabatów dla świadczeniodawcy, oferowanie darmowych cykli leczenia czy darowizn, a nie prawdziwy podział ryzyka.

Firmy farmaceutyczne twierdzą, że są przygotowane do zawierania porozumień i elastyczne w negocjacjach cenowych. Chcą mieć szansę zademonstrowania prawdziwej wartości swojego produktu. Jeżeli płatnik ma wątpliwości i obawia się ryzyka związanego z refundacją, zmniejszeniu tych obaw służą właśnie różnego typu porozumienia.

– Do umów podziału ryzyka może dojść tylko wtedy, gdy to ryzyko występuje po obydwu stronach – przypomniał dr Krzysztof Łanda, prezes HTA Audit. – Identyfikacja potencjalnych ryzyk po obydwu stronach powinna być jednym z pierwszych kroków przy budowaniu strategii refundacyjnej czy cenowej.

Najczęściej takim ryzykiem po stronie producenta jest brak uzyskania refundacji, czyli potencjalne niższe przychody i niższa stopa zwrotu z inwestycji lub uzyskanie refundacji niezgodnej z oczekiwaniami.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.