Jak poruszać się w systemie ochrony zdrowia?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: PAP/ rynekaptek.pl   31-03-2016, 14:03

Jak poruszać się w systemie ochrony zdrowia? Lekarze, pielęgniarki i aptekarze opracowali poradnik dla pacjentów

Samorządy lekarzy, pielęgniarek i położnych oraz aptekarzy we współpracy ze środowiskiem pacjenckim opracowały poradnik, który ma pomóc pacjentom poruszać się w systemie opieki zdrowotnej.

Za stworzeniem poradnika stoi nieformalna koalicja "Razem dla Zdrowia" w skład której weszli przedstawiciele Naczelnej Izby Lekarskiej, Naczelnej Izby Aptekarskiej, Naczelnej Izby Pielęgniarek i Położnych oraz Fundacji My Pacjenci.

Poradnik, jak wskazywali w czwartek na konferencji prasowej eksperci zaangażowani w prace nad nim, został opracowany z dbałością o czytelny i jasny przekaz oraz przyjazną formę.

Opracowanie zawiera przydatne informację z wielu obszarów - m.in. podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, świadczeń nocnej i świątecznej opieki, szybkiej ścieżki onkologicznej, zasad zapisywania się na listy oczekujących, lecznictwa szpitalnego, leków, leczenia za granicą, praw pacjenta oraz opieki długoterminowej i paliatywnej.

- Problemem pacjentów w Polsce jest nie tylko ograniczony dostęp do świadczeń zdrowotnych ale także utrudniony dostęp do informacji - oceniła Ewa Borek z Fundacji My Pacjenci.

Opinię tę podzielił prezes Naczelnej Rady Lekarskiej, dr Maciej Hamankiewicz. - Pacjent ma prawo do informacji zarówno ze strony lekarza - na temat swojego zdrowia, jak i ze strony państwa - na temat systemu ochrony zdrowia, w którym musi się odnaleźć. Jeśli chodzi o informacje o systemie, z tym jest problem - powiedział.

Rolą poradnika, jak wyjaśniał wiceprezes NRL, dr hab. Romuald Krajewski, jest przede wszystkim przekazywanie stale aktualizowanych praktycznych informacji. Ma on jednak także inne cele - wskazywanie istniejących ograniczeń w systemie, zwracanie uwagi pracownikom i pacjentom na potrzebę pomagania sobie, stanowienie forum wymiany doświadczeń i dialogu a także pola do formułowania propozycji zmian.

- Poradnik nie zastąpi systemu informacji, w którym pacjent znajdzie odpowiedź wszelkie pytania czy dane teleadresowe, ale nie to miał na celu - dodała Borek. Jak zaznaczyła, tworząc poradnik "przeskanowano" system opieki zdrowotnej w Polsce i pokazano najbardziej typowe problemy pacjentów oraz sposoby na ich unikniecie lub rozwiązanie.

DO POBRANIA


comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH