Jak uzyskać przewagę na rynku

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: egospodarka.pl/rynekaptek.pl   01-04-2011, 09:09

Jeśli firma jest konkurencyjna, może zarabiać więcej niż pozostałe przedsiębiorstwa na rynku.

A w jaki sposób uzyskać konkurencyjność? Dzięki innowacyjnemu podejściu - do produktów, oferty, oraz sposobu organizacji biznesu – informuje Gazeta Wyborcza.

Kiedy Pfizer w 1998 r. opatentował i wprowadził na rynek Viagrę, lek na zaburzenia erekcji, zajął pozycję „monopolisty”. Produkt szybko wypromowano i już w 2000 r. miał on 98 proc. rynku. Taka sytuacja pozwoliła firmie na swobodne zarządzanie ceną, którą zwiększ
a co roku, o średnio 5-13 procent.

Choć przez kilkanaście lat pojawiło się wiele tańszych generyków, Viagra nadal ma ponad połowę rynku, a przychody z jej sprzedaży sięgają 2 mld dolarów rocznie. Amerykański patent na lek wygasa za 2 lata, więc przestanie się on cieszyć ochroną prawną. Jednak marka i renoma lidera pozostaną.

Amerykański koncern farmaceutyczny wykorzystał jeden ze sposobów na zdob
ycie przewagi konkurencyjnej i zapewnił sobie monopol patentowy.

Jednak monopol patentowy jest tylko jednym ze sposobów zarządzania własnością intelektualną, które mogą firmie zapewnić przewagę nad konkurencją. Ulepszane mogą być nie tylko produkty, ale także sama oferta firmy oraz sposób jej działania. Jeśli w którymś z tych obszarów przedsiębiorstwo jest lepsze niż pozostali gracze na rynku, może liczyć na większe zainteresowanie klientów.


CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH