Kolejny fałszywy lekarz w reklamie leku

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Rada Reklamy/ rynekaptek.pl   06-05-2016, 12:29

Kolejny fałszywy lekarz w reklamie leku

Fikcyjny "profesor" wystąpił w reklamie leku Ginkofar Forte. Rada Etyki Reklamy uznała to za nadużywanie zaufania odbiorców i wykorzystywanie ich braku doświadczenia lub wiedzy. Ale "dobre obyczaje" nie zostały naruszone.

Do Komisji Etyki Reklamy wpłynęła skarga na reklamę leku Ginkofar Forte, w której zgłaszający uznał, że narusza ona przepisy ustawy Prawo farmaceutyczne, poprzez prezentowaniu produktu leczniczego przez osoby znane publicznie, naukowców, osoby posiadające wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia oraz odwoływaniu się do zaleceń takich osób.

W skarżonej reklamie pojawia się postać "profesora" (nie pada nazwisko, ani specjalizacja). Ponadto skarżący stwierdził, że ów „profesor" to osoba fikcyjna (grana przez aktora), a zatem dochodzi do wprowadzania konsumentów w błąd.

"Naukowiec nie może brać udziału w reklamie produktu leczniczego, a zastąpienie go aktorem udającym naukowca nie może stanowić sposobu na obejście przepisów Prawa Farmaceutycznego. Takie działanie należy odbierać jako celowe wprowadzenie odbiorców w błąd, poprzez sugerowanie autorytetu naukowego prezentującego produkt – mimo iż go nie posiada i posiadać nie może" - napisał obywatel.

Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama rzeczywiście może nadużywać zaufania odbiorców i wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy. Zdaniem Zespołu Orzekającego, przedstawiony w reklamie mężczyzna tytułowany jako „profesor", ukazany w kolejnej scenie na sali wykładowej z prezentowanym na tablicy reklamowanym produktem, może wprowadzać odbiorców w błąd ponieważ sugeruje, że produkt jest rekomendowany przez naukowca lub osobę posiadającą wykształcenie medyczne lub farmaceutyczne lub sugerującą posiadanie takiego wykształcenia. W tym zakresie reklama wymaga modyfikacji.

Jednocześnie, Zespół Orzekający uznał, że reklama była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej oraz zgodnie z dobrymi obyczajami.


comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH