Koncept drogeryjny to domena aptek sieciowych

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   01-04-2016, 09:02

Koncept drogeryjny to domena aptek sieciowych IMS podsumowuje sprzedaż apteczną

Na wzrost sprzedaży leków OTC wpływa znaczne poszerzenie asortymentu aptek i większa dostępność do produktów w aptece, na przykład poprzez tworzenie stref samoobsługowych. Obecnie na 14,5 tys. aptek, taką strefę ma już 1,5 tys. placówek.

W 2015 roku wartość rynku leków, zarówno w sprzedaży otwartej, jak i szpitalnej wyniosła 34 mld zł. To oznacza wzrost o 7 procent. Zatem konsumpcja leków na receptę i bez recepty rośnie. Skąd te wzrosty?

- To efekt nowych terapii dostępnych dla pacjenta, a także większej świadomości i podejmowania samoleczenia. Jest to także wynik poszerzenia asortymentu produktów oferowanego przez apteki - ocenia Jacek Czarnocki, dyrektor sprzedaży w IMS Health.

Obecnie rynek apteczny to wartościowo 42 proc., a ilościowo – 60 procent. Udział rynku leków OTC w rynku aptecznym to 36 procent, czyli o 4 punkty procentowe więcej w porównaniu do 2011 roku. - Relatywnie więcej wydajemy na ten segment rynku farmaceutycznego - podkreślał ekspert IMS Health podczas spotkania na temat najnowszych tendencji konsumenckich na rynku OTC, zorganizowanego przez Tevę.

To oznacza, że Polacy zostawiają rocznie w aptekach na preparaty OTC ponad 13 mld zł w cenach detalicznych. Rośnie też segment internetowy ich sprzedaży. Na razie to jest 233 mln zł, czyli niecałe 2 proc. rynku aptecznego, ale dynamika wzrostu tego segmentu to aż prawie 60 procent.

Ponad 50 proc. rynku produktów OTC sprzedaży wartościowej to preparaty z czterech kategorii: przeziębienie i grypa, witaminy i minerały, preparaty przeciwbólowe oraz układu trawiennego i pokarmowego. To kluczowe kategorie.

Rynek leków przeciwko infekcjom jest szybko rosnącym. W ubiegłym roku preparaty OTC na przeziębienie wygenerowały wzrost ponad 550 mln zł.

Polacy kupują przede wszystkim preparaty bez recepty do 30 zł. Takiego wyboru dokonuje 79 proc. pacjentów aptek. Cały czas jest to wariant ekonomiczny samoleczenia. Tylko 3 procent Polaków kupuje produkty powyżej 100 zł.

Jeśli chodzi o koszyk zakupowy przeciętnego klienta, w lutym 2016 roku wydał on prawie 50 zł (wysokość średniej transakcji w aptece), z tego prawie 23 zł było przeznaczone na produkty OTC. Dynamika OTC w koszyku zakupowym jest większa niż na rynku Rx.

Jeśli chodzi o kategorię leków przeciwbólowych, relatywnie tanich produktów w porównaniu do średniej ceny leków OTC, najwięcej transakcji przy zakupie tych produktów oscyluje w granicach 5-10 zł – takie wartości przyjmuje połowa paragonów.

Zdaniem Jacka Czarnockiego, na wzrost sprzedaży leków OTC wpływa też znaczne poszerzenie asortymentu aptek i większa dostępność do produktów w aptece, na przykład poprzez tworzenie stref samoobsługowych. Obecnie na 14,5 tys. aptek, taką strefę ma już 1,5 tys. placówek.

Kierunek rozwoju opcji drogeryjnej jest domeną aptek sieciowych. A udział w rynku tych sieci to obecnie 36 proc. ilościowo i 55 proc. wartościowo.

 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH