KRRiT: sektor farmaceutyczny najbardziej reklamowaną branżą

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Sejm/ rynekaptek.pl   10-04-2017, 12:06

KRRiT: sektor farmaceutyczny najbardziej reklamowaną branżą Aż 80% Polaków leczy się samodzielnie, a co trzeci kupuje leki pod wpływem reklamy w mediach

W sprawozdaniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2016 roku przedstawianej w Sejmie, część informacji zawierała dane dotyczące reklamy produktów zdrowotnych i leków w programach telewizyjnych. Co napisano?

W sprawozdaniu przypomniano, że Minister Zdrowia powołał przedstawicieli KRRiT w skład Zespołu do spraw uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych. KRRiT przeprowadziła dodatkowe analizy w zakresie reklam produktów pochodzących z oferty przemysłu farmaceutycznego.

Reklamy w programach dla dzieci
W analizowanych wówczas telewizjach wyemitowano łącznie 2 523 194 przekazy handlowe, w tym 511 306 przekazów handlowych produktów zdrowotnych i leków, co stanowi 20,26% wszystkich przekazów. Jednakże udział sektora farmaceutycznego w programach uniwersalnych (czyli tych o najwyższej oglądalności) był wyższy i wyniósł 23,48%. Branża medyczna w 2015 r. była najbardziej reklamowaną branżą – co piąta reklama pochodziła z tego sektora. Najwyższy udział reklam produktów zdrowotnych i leków odnotowano w programach TVP1 i TVP2.

W programach tematycznych (TVN Meteo Activ, TVN Style, Polsat Cafe) udział reklamy produktów zdrowotnych wyniósł średnio 15,4% wszystkich reklam. W programach kierowanych do dzieci (MiniMini+, TVP ABC) reklamy produktów zdrowotnych wyniosły średnio 11,9%, przy czym w dziecięcym programie nadawcy publicznego było to aż 14,81%.

Odrębnej analizie poddano udział reklamy poszczególnych rodzajów produktów zaliczanych do branży farmaceutycznej (produkt leczniczy, suplement diety, wyrób medyczny, środek spożywczy specjalnego przeznaczenia, środek do higieny i pielęgnacji, inne, w tym m.in. reklama producentów czy programów profilaktycznych).

To wzbudziło wątpliwości
Analiza KRRiT zawiera odniesienia do jakości reklam produktów zdrowotnych. Aż 80% Polaków leczy się samodzielnie, a co trzeci kupuje leki pod wpływem reklamy w mediach. Treść przekazu reklamowego powinna być zatem jasna, rzetelna, nie powinna wprowadzać w błąd. KRRiT wyszczególniła te cechy, które budziły wątpliwości, a wśród nich następujące:

- ta sama nazwa leku i suplementu diety;
- podobne nazwy (wielu producentów wprowadza dodatkowe wersje produktów, m.in. junior, fresh, express, które są innym rodzajem danego preparatu);

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.