Liczbę aptek ogranicza liczba farmaceutów

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   13-05-2019, 08:03

Liczbę aptek ogranicza liczba farmaceutów Sytuacja z Jarocina pokazuje i opisuje obraz rzeczywistości. Jest konsekwencją nieprecyzyjnych przepisów oraz poczucia bezkarności przedsiębiorcy - mówi wiceprezes (fot. archiwum)

Obsada aptek staje się jednym z kluczowych tematów do rozwiązania zarówno dla samorządu jak i Ministerstwa Zdrowia. Również kwestia stosunku właściciel - kierownik apteki bezpośrednio przekłada się na dyskusję o tym, jaki model aptekarstwa i jaka liczba aptek powinna funkcjonować w Polsce - uważa Michał Byliniak, wiceprezes NRA, szef stołecznej ORA.

RA: Czyli to jest w ogóle poza możliwością kontrolowania?

MB: Nie do końca. Apteka musi działać zgodnie z przepisami. Porównam to z sytuacją, gdy w aptece nie ma prawidłowo ustanowionego kierownika - za ten okres NFZ nie wypłaci refundacji. Apteka, w której nie ma kierownika, powinna być unieruchomiona. Podobnie, jeśli w godzinach pracy apteki nie ma magistra farmacji. Jej działanie w ramach umowy z NFZ w tym momencie jest niemożliwe. Widzę bezpośrednią możliwość NFZ działania i weryfikacji obecności tych osób w aptece.

Działania podjęte przez Ministerstwo Zdrowia oraz inspekcję farmaceutyczną po upublicznieniu informacji o sytuacji z Jarocina czyli wykorzystanie danych zawartych w systemach CSIOZ do wykrywania aptek nie posiadających wymaganej przepisami obsady jasno pokazują, że narzędzia do kontroli są. Aby osiągnąć oczekiwany efekt potrzebna jest tylko wola ich systemowego użycia.

Innym możliwym rozwiązaniem jest wprowadzenie narzędzia, za pomocą którego farmaceuta musi potwierdzić logowaniem swoją obecność. To rozwiązanie jest stosowane w części Wielkiej Brytanii, a narzędziem jest tzw. smart card, wydawana przez NHS. Z kolei na Węgrzech informacje, że dana osoba jest farmaceutą, są zawarte w dowodzie osobistym. Za jego pomocą pracownik „loguje” w odpowiednim czytniku raz na kilka godzin, by potwierdzić, że jest w danej aptece.

Jak widać, kwestia obecności magistra farmacji w pracy nie jest problemem tylko w Polsce, bo chęć, by oszczędzać na farmaceucie jest wszędzie. Ale tam coś z tym problemem zrobiono.

W grę wchodzi każde rozwiązanie, które byłoby skutecznym narzędziem potwierdzania obecności. Aktualnie w Polsce toczy się dyskusja o elektronicznych dowodach. Można zastanowić się nad dodatkową komponentą tego e-dowodu. W dzisiejszych czasach takie rozwiązania są realne i wykorzystywane w różnych obszarach, np. bankowości. Samorząd aptekarski mógłby wesprzeć tworzenie tego systemu, ponieważ obecność farmaceuty w aptece jest fundamentem wykonywania zawodu.

RA: Czy były rozmowy na ten temat z resortami?

MB: Z naszej strony informacje dotyczące konieczności potwierdzania obecności farmaceuty pojawiły się w kontekście e-dowodu jako elementu potwierdzania prawa wykonywania zawodu w dowodzie osobistym. Takie deklaracje i zapytania były z naszej strony, wielokrotnie też przedstawialiśmy ideę takiej karty w rozmowach z MZ, GIF, NFZ. Ta informacja jest przez nas powtarzana przy każdej nowej osobie decyzyjnej, z uwagi na częste rotacje w tych instytucjach.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH