Mikroanaliza: co się dzieje, gdy obok powstaje nowa apteka?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: WB Data/ rynekaptek.pl   28-09-2017, 14:40

Mikroanaliza: co się dzieje, gdy obok powstaje nowa apteka? W momencie pojawienia się konkurencji, obszar największego prawdopodobieństwa zmniejsza się do ok 0,2 km kw.

Pojawienie się konkurencyjnej apteki oznaczało, że liczba potencjalnych klientów zmniejszyła się prawie trzykrotnie - wynika z mikroanalizy konkurencji aptek o rynek klienta osiedlowego wykonanej przez firmę WB Data.

Ta zajmująca się analizami przestrzennymi i geomarketingowymi spółka wykonała analizę sytuacji jednej z aptek w Katowicach, której wyrosła niespodziewana konkurencja - niespełna 170 metrów dalej, po drugiej stronie ulicy, została otwarta nowa apteka.

Założeniem było, że pacjent sporadycznie robił zakupy, a zatem poszukiwany przez niego towar powinien być dostępny na miejscu. W najbliższej okolicy, oprócz dwóch badanych obiektów, zlokalizowane były jeszcze inne apteki, wzięte pod uwagę przy analizie konkurencji.

Analizę konkurencji zbadano na podstawie dostępności czasowej w modelu pieszym oraz atrakcyjnością oferty danego obiektu. W pierwszym przypadku analizy konkurencji aptek, wszystkie obiekty mają tę samą wagę atrakcyjności, czyli założono, że oferta jest taka sama.

Co się okazało? W momencie, gdy apteka nie ma konkurencji, widać jej dominację w okolicy. Warstwica 50% prawdopodobieństwa (obszar wewnątrz którego jest największe prawdopodobieństwo udania się do danego obiektu) obejmuje teren ponad 0,75 km kwadratowego.

W momencie pojawienia się konkurencji, obszar największego prawdopodobieństwa zmniejsza się do ok 0,2 km kw.

Mniejszy obszar ma swoje konsekwencje w liczbie osób zamieszkałych w tym rejonie i mniejsze prawdopodobieństwo skorzystania z oferty apteki. W przypadku braku konkurencji liczba potencjalnych klientów apteki oscyluje wokół 4500 osób. W momencie gdy pojawiła się konkurencja, liczba potencjalnych klientów zmalała do około 1550 osób, a liczba klientów nowej apteki to 2000 osób.

Pojawienie się konkurencji oznacza, że liczba potencjalnych klientów zmniejszyła się prawie trzykrotnie, przy założeniu, że w tej części analizy konkurencji założyliśmy że apteki mają taką samą ofertę i w tym momencie największą rolę odgrywa dostępność czasowa aptek.

W momencie gdyby zamodelowano przewagę jednej (np. większa oferta leków, dłuższe godziny otwarcia, niższe ceny), a następnie drugiej apteki, wyniki mogłyby się różnic znacząco od wyników analizy konkurencji w momencie wzięcia pod uwagę takiej samej oferty.

Przypominamy przy okazji, że aktualnie otwieranie nowych aptek jest ograniczone przez kryteria demograficzno-geograficzne.

Więcej: http://wbdata.pl/

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH