Misja czy biznes: dokąd zmierza marketing w polskich (i nie tylko) aptekach?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Katarzyna Wolnik/rynekaptek.pl   18-11-2009, 08:01

Misja czy biznes: dokąd zmierza marketing w polskich (i nie tylko) aptekach?

Karty stałych klientów, programy profilaktyczno-zdrowotne, godziny cen hurtowych, nagrody dla pacjentów i inne promocje. Apteki stosują różne sposoby, aby przyciągnąć klientów. Wszystkie chwyty dozwolone?

Kosmetyki, okulary do czytania, aparaty do mierzenia ciśnienia, pasty do zębów – asortyment aptek nie ogranicza się już tylko do leków. Za granicą niektóre oferują nawet... korzystanie z sauny i śniadania. Coraz częściej wprowadzają samoobsługę.

Nie ma wątpliwości, że apteki działają na rynku. Muszą więc osiągać zysk, a tym samym walczyć o klienta, bo konkurencja jest duża. Czy w tej rynkowej rzeczywistości jest jeszcze miejsce na misję i etyką zawodową farmaceuty? Czy apteka to już głównie sklep? Czy wszystkie chwyty marketingowe są tu dozwolone?

Apteka powinna się szanować
– Apteki powinny skupić się na ochronie zdrowia publicznego, a nie na agresywnych formach działania marketingowego. Nie powinny konkurować ze sobą ceną leków, zwłaszcza refundowanych, ale jakością usług – uważa Michał Pietrzykowski, prezes Gdańskiej Okręgowej Rady Aptekarskiej.

– Zawsze powtarzam, że apteka powinna się szanować, podobnie jak sklep optyczny czy jubiler. Ale nie można zakazać promocji w aptekach! – twierdzi prof. Henryk Mruk z Katedry Handlu Międzynarodowego Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Marketing apteczny to dziś nośny temat. Fachowcy piszą książki z radami, jak dobrze zaplanować i kreatywne przygotować akcje promocyjne, jak budować pozycję apteki na rynku i trwałe relacje z klientami. I ostrzegają: kto zapomniał o prawach rynku, a pamięta tylko o misji, może stracić źródło utrzymania.

– Niewątpliwie, to co najbardziej frustruje dzisiaj środowisko farmaceutyczne, to chęć pogodzenia misji z biznesem. Jest to bardzo trudne, ale możliwe. Nie można też uciec od przeświadczenia, że edukacja klienta jest podstawą sukcesu i pacjenci również muszą się zdecydować, czy interesuje ich tylko cena, czy też to, kto i w jaki sposób im sprzedaje leki – twierdzi Andrzej Smyk, prezes Organizacji Polskich Dystrybutorów Farmaceutycznych S.A.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH