MZ: apteka otrzymuje komunikat o rozbieżności dat

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Pomorsko-Kujawska OIA/rynekaptek.pl   29-12-2016, 15:39

MZ: apteka otrzymuje komunikat o rozbieżności dat Pismo MZ do NIA w sprawie odmowy refundacji zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne po zgodnie pacjenta

Apteka nie może odpowiedzialności za brak wiedzy na temat daty zgonu pacjenta i powinna otrzymać należną refundację - ocenia NIA. Sprawa dotyczy odmowy refundacji zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne realizowane przez apteki po zgonie pacjenta.

NIA skierowała 23 sierpnia br. pismo do Ministerstwa Zdrowia, zgłaszając, że otrzymuje od farmaceutów informacje, iż NFZ nie refunduje zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi i środki pomocnicze, które realizowane są w terminie ważności zlecenia, jednak po zgonie pacjenta, dla którego były wystawione.

Jak czytamy w piśmie, odział NFZ „przesyła do apteki komunikat o braku możliwości refundacji, wskazując aptece konieczność kwestii ponoszenia kosztów nienależnej refundacji z lekarzem, który wystawił takie zlecenie”.

Zdaniem NIA, apteka nie może ponosić odpowiedzialności za brak wiedzy na temat daty zgonu pacjenta i powinna otrzymać należną refundację.

Resort zdrowia opowiada: - Zgodnie ze stanowiskiem NFZ, przekazywanie przez świadczeniodawcę i weryfikacja komunikatów zdrowotnych o realizowanych zleceniach na wyroby medyczne, odbywa się na pośrednictwem portalu świadczeniodawcy.

Wskazuje, że dane podlegają procesom automatycznych sprawdzań na poziomie technicznym i merytorycznym m.in. w zakresie porównania odbioru wyrobu medycznego i daty zgony pacjenta, z wykorzystaniem danych z Centralnego Wykazu Ubezpieczonych.

Resort zaznacza, że informacje o zgonach wprowadzane są do CWU z pewnym opóźnieniem, stąd mogą zdarzyć się sytuacje dokonania refundacji na zapotrzebowanie w wyroby medyczne realizowane po zgodnie pacjenta.

MZ wyjaśnia, że w momencie rozliczenia refundacji w CWU, nie ma jeszcze informacji o zgonie świadczeniobiorcy i Portal świadczeniodawcy pozytywnie weryfikuje takie świadczenia.

System sprawdza czy data odbioru nie jest późniejsza od daty zgonu pacjenta.

W przypadku wykrycia błędu, system odrzuca pojedynczą pozycję sprawozdania (a nie całe sprawozdanie).

W przypadku zrealizowania przez aptekę zlecenia po dacie zgonu pacjenta, apteka otrzymuje komunikat: „data odbioru jest późniejsza niż data zgonu pacjenta”, lub „wydanie przedmiotu ortopedycznego bądź środka pomocniczego lub naprawa po dacie zgonu pacjenta”, co w efekcie uniemożliwia rozliczenie przez świadczeniodawcę świadczenia wykonanego na rzecz osoby zmarłej.

Ministerstwo podkreśla, że świadczeniodawca powinien wydawać wyroby medyczne osobie uprawnionej oraz sprawdzić czy osoba odbierająca działa w imieniu osoby uprawnionej do korzystania z zaopatrzenia w wyroby medyczne i legitymuje się dokumentem potwierdzającym umocowanie do działania w jej imieniu.

Więcej: http://www.bydgoszcz.oia.org.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH