MZ: apteka otrzymuje komunikat o rozbieżności dat

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Pomorsko-Kujawska OIA/rynekaptek.pl   29-12-2016, 15:39

MZ: apteka otrzymuje komunikat o rozbieżności dat Pismo MZ do NIA w sprawie odmowy refundacji zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne po zgodnie pacjenta

Apteka nie może odpowiedzialności za brak wiedzy na temat daty zgonu pacjenta i powinna otrzymać należną refundację - ocenia NIA. Sprawa dotyczy odmowy refundacji zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne realizowane przez apteki po zgonie pacjenta.

NIA skierowała 23 sierpnia br. pismo do Ministerstwa Zdrowia, zgłaszając, że otrzymuje od farmaceutów informacje, iż NFZ nie refunduje zleceń na zaopatrzenie w wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi i środki pomocnicze, które realizowane są w terminie ważności zlecenia, jednak po zgonie pacjenta, dla którego były wystawione.

Jak czytamy w piśmie, odział NFZ „przesyła do apteki komunikat o braku możliwości refundacji, wskazując aptece konieczność kwestii ponoszenia kosztów nienależnej refundacji z lekarzem, który wystawił takie zlecenie”.

Zdaniem NIA, apteka nie może ponosić odpowiedzialności za brak wiedzy na temat daty zgonu pacjenta i powinna otrzymać należną refundację.

Resort zdrowia opowiada: - Zgodnie ze stanowiskiem NFZ, przekazywanie przez świadczeniodawcę i weryfikacja komunikatów zdrowotnych o realizowanych zleceniach na wyroby medyczne, odbywa się na pośrednictwem portalu świadczeniodawcy.

Wskazuje, że dane podlegają procesom automatycznych sprawdzań na poziomie technicznym i merytorycznym m.in. w zakresie porównania odbioru wyrobu medycznego i daty zgony pacjenta, z wykorzystaniem danych z Centralnego Wykazu Ubezpieczonych.

Resort zaznacza, że informacje o zgonach wprowadzane są do CWU z pewnym opóźnieniem, stąd mogą zdarzyć się sytuacje dokonania refundacji na zapotrzebowanie w wyroby medyczne realizowane po zgodnie pacjenta.

MZ wyjaśnia, że w momencie rozliczenia refundacji w CWU, nie ma jeszcze informacji o zgonie świadczeniobiorcy i Portal świadczeniodawcy pozytywnie weryfikuje takie świadczenia.

System sprawdza czy data odbioru nie jest późniejsza od daty zgonu pacjenta.

W przypadku wykrycia błędu, system odrzuca pojedynczą pozycję sprawozdania (a nie całe sprawozdanie).

W przypadku zrealizowania przez aptekę zlecenia po dacie zgonu pacjenta, apteka otrzymuje komunikat: „data odbioru jest późniejsza niż data zgonu pacjenta”, lub „wydanie przedmiotu ortopedycznego bądź środka pomocniczego lub naprawa po dacie zgonu pacjenta”, co w efekcie uniemożliwia rozliczenie przez świadczeniodawcę świadczenia wykonanego na rzecz osoby zmarłej.

Ministerstwo podkreśla, że świadczeniodawca powinien wydawać wyroby medyczne osobie uprawnionej oraz sprawdzić czy osoba odbierająca działa w imieniu osoby uprawnionej do korzystania z zaopatrzenia w wyroby medyczne i legitymuje się dokumentem potwierdzającym umocowanie do działania w jej imieniu.

Więcej: http://www.bydgoszcz.oia.org.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.