Na lek pacjenta nie stać, ale suplement kupi

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   28-03-2017, 09:04

Na lek pacjenta nie stać, ale suplement kupi Kolejne głosy w sprawie suplementów i ich reklamy

W świadomości społecznej, jak ktoś występuje w białym fartuchu, to kojarzy się z lekarzem. Taki praktykom powinniśmy postawić ewidentny szlaban - ocenia Jacek Kozakiewicz, prezes Śląskiej Rady Lekarskiej mówiąc o udziale takich osób w reklamach suplementów.

Resort zdrowia od pewnego czasu sygnalizuje propozycje rozwiązań, o których pisaliśmy. Co proponują inni?

Raport nie był zaskoczeniem
- Zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie żywności i żywienia, art. 31 tej ustawy, prezes URPL ma tylko jeden „punkt styczny” z żywnością, jaką jest suplement diety. Powstaje on wówczas, gdy Główny Inspektor Sanitarny zobowiąże podmiot odpowiedzialny do przedstawienia opinii prezesa URPL nt. tego, czy dany suplement nie spełnia przypadkiem definicji produktu leczniczego - wyjaśniała rolę URPL Anna Cieślik, dyrektor Departamentu Oceny Produktów Leczniczych URPL, podczas sesji „Szanowny Pacjencie – suplement diety to nie lek!”, w ramach II Kongresu Wyzwań Zdrowotnych (Katowice, 9-10 marca).

Zwróciła uwagę na jeszcze inny problem na styku suplementów i leków w obszarze prawa. Przypomniała, że artykuł 2a ustawy prawo farmaceutyczne mówi, że jeżeli jakiś produkt spełnia definicję suplementu diety i produktu leczniczego, powinien podlegać prawu farmaceutycznemu.

- Mamy problem z egzekwowaniem tego zapisu. Jest mnóstwo produktów o tym samym składzie, ale dwóch różnych statusach. Zdarza się także i tak, że wytwórca wprowadza jakiś produkt przez kilkadziesiąt lat jako lek, a następnie zgłasza go do GIS jako suplement diety. Nie dziwię się, że pacjent potem myli te dwie kategorie - mówiła.

Przedstawicielka URPL przyznała, że raport NIK o suplementach diety nie był dla niej zaskoczeniem. Zwróciła uwagę, że rynek suplementów pod względem ilości produktów na rynku jest nawet większy od rynku leków:- Trudno określić skalę wad jakościowych suplementów, skoro są one kontrolowane tak wyrywkowo. Postulujemy jakąś formę certyfikacji czy takiej kontroli, by społeczeństwo miało pewność, że przy zakupie suplementu w aptece będzie on bezpieczny i skuteczny.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH