Na widok tych opakowań, palacze odwracają wzrok

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Jacek Wykowski/ rynekaptek.pl   19-05-2017, 08:41

Na widok tych opakowań, palacze odwracają wzrok Takie obrazki mają odstraszać palaczy od palenia

Po pojawieniu się nieprzyjaznych dla sumienia i poczucia estetyki paczek papierosów negatywna reakcja palaczy nastąpiła - ale zaraz potem zaczęły pojawiać się sposoby na uniknięcie dysonansu między przyjemnością palenia a nieprzyjemnością patrzenia na możliwe skutki tego nałogu.

Kobieta plująca krwią, płuco z nowotworem, dziura w krtani to tylko niektóre z palety zdjęć, które na dobre zagościły na opakowaniach papierosów.  Pierwsze paczki z dużymi zdjęciami przedstawiającymi efekty palenia papierosów zaczęły pojawiać się w polskich sklepach już pod koniec 2016 r.

Obowiązek umieszczania ostrzeżeń zdrowotnych na opakowaniach wyrobów tytoniowych wprowadziła unijna dyrektywa antytytoniowa. 65 proc. przodu i tyłu paczki musi pokrywać tzw. mieszane ostrzeżenie zdrowotne - łączące grafikę z tekstem.

- Obecne ostrzeżenia obrazkowe to w dużej mierze wpływ rekomendacji WHO. Są one oparte na badaniach naukowych, które jasno pokazują, że tzw. denormalizacja palenia jest w ten sposób realna do spełnienia - mówi Rynkowi Zdrowia dr Łukasz Balwicki, kierownik Poradni Leczenia Zespołu Uzależnienia od Tytoniu Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku.

- Zmienia się pewien kontekst, w którym osadza się palenie tytoniu. Jeśli jest negatywny, bardzo silnie sprzyja spadkowi liczby osób palących - stwierdza.

Naklejki, etui i papierośnice
Po pojawieniu się nieprzyjaznych dla sumienia i poczucia estetyki paczek negatywna reakcja palaczy, owszem, nastąpiła - ale zaraz potem zaczęły pojawiać się sposoby na uniknięcie dysonansu między przyjemnością palenia a nieprzyjemnością patrzenia na możliwe skutki tego nałogu.

Miłośnicy wyrobów tytoniowych zaczęli oklejać opakowania taśmami, przekładać papierosy do papierośnic lub kupować specjalne etui, które dość szybko pojawiły się na rynku. Z pewnym zniesmaczeniem, ale palą nadal...

To zjawisko dostrzega także dr Balwicki, ale zaraz dodaje: - To dowód na skuteczność ostrzeżeń. Dlaczego? Bo palacz musi włożyć dodatkową energię, żeby nie drażnić swojego poczucia estetyki, czy nie zaburzać komfortu psychicznego; by nie pokazywać dzieciom i otoczeniu produktu, którego używa. Chce też w jakimś sensie uniknąć stygmatyzacji - wyjaśnia.

Irena Przepiórka, ekspertka Telefonicznej Poradni Pomocy Palącym działającej w Centrum Onkologii - Instytucie im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie także uważa, że to ewidentny dowód na to, iż taka forma ostrzeżeń niesie silny ładunek emocjonalny.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.