Nie ma trudnych pacjentów, są trudni lekarze

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   08-03-2016, 07:02

Nie ma trudnych pacjentów, są trudni lekarze Pacjenci o niełatwych relacjach z lekarzami

W Polsce system jest zorientowany przede wszystkim na płatniku, w drugiej kolejności na świadczeniodawcy. To jest oś systemu, a pacjent jest satelitą krążącym wokół. Administracja nie doświadczyła jeszcze tego, że najlepszym gwarantem dobrej jakości prawa, które łatwo się wprowadza, jest wysłuchanie potrzeb społecznych.

- Być może, gdyby wysłuchano pacjentów, nie byłoby amputacji stopy cukrzycowej wycenionej lepiej niż jej leczenie ambulatoryjne. Najprawdopodobniej nie byłoby niedoszacowanej czy pominiętej rehabilitacji po zabiegach kardiologicznych. Na pewno doceniona zostałaby profilaktyka i edukacja zdrowotna. Pacjenci mieliby szansę powiedzieć o swoich potrzebach – oceniała Ewa Borek, prezes Fundacji My Pacjenci, podczas sesji „Konsultacje w medycynie, w ramach Kongresu Wyzwań Zdrowotnych.

Brak informacji
Eksperci z organizacji pacjenckich zgodnie przyznali, że tematyka dostępu do leków – jak często mylnie się uważa - jest jedynie marginesem problemów, z którymi borykają się pacjenci. Dla pacjentów problemem jest przede wszystkim dostęp do świadczeń, do koordynacji opieki i do informacji. - Reprezentujemy pacjentów ze schorzeniami rzadkimi. W tym obszarze leki i farmakoterapia to tylko 1 procent. Dla nas realnym problemem jest bardzo długi czas postawienia diagnozy w chorobach metabolicznych, który obecnie to 4 lata. Dlatego kładziemy nacisk na decydentów, by kompleksowo zajęli się pacjentami w danej dziedzinie – mówił Stanisław Maćkowiak, prezes Federacji Pacjentów Polskich.

To, o czym często mówią pacjenci i na czym im zależy, to poprawa dostępu do informacji. Potwierdza Marzanna Bieńkowska, dyrektor Wydziału Interwencyjno-Poradniczego w biurze Rzecznika Praw Pacjenta: - W ubiegłym roku zarejestrowaliśmy ponad 50 tys. rozmów na infolinii, na którą dzwonią zagubieni w systemie pacjenci. Nawet ciężarne kobiety mają wątpliwości czy otrzymają świadczenie, gdy nie mają ubezpieczenia. Z naszych analiz wynika, że pacjent chce umieć poruszać się po systemie. Prawo do świadczeń jest jednym z najważniejszych, ale bez informacji, jak je uzyskać, pozostaje martwe.

Nawet jeśli pacjent pokona pierwszą przeszkodę i otrzyma świadczenie, pojawia się kolejny problem: - Pacjent przeżywa moment zagubienia, zanim trafi do właściwego lekarza. Drugim, jeszcze silniejszym momentem zagubienia jest brak informacji, co robić po wyjściu z gabinetu lekarza. Padają pytania: co dalej. Kto będzie teraz się mną opiekował – mówiła Jolanta Czernicka-Siwecka, prezes Fundacji Iskierka.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH