O budowaniu pozycji apteki na rynku

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: LJX/rynekaptek.pl   15-04-2011, 06:27

O budowaniu pozycji apteki na rynku

Na tle innych europejskich państw Polacy wykazują dużą skłonność do wydawania pieniędzy na leki, także te droższe, markowe. Jak zatem zachęcić ich do wydania pieniędzy w konkretnej aptece?

Do zakupów w danej aptece skłonić może jej wnętrze, stosowanie zachęt, obsługa farmaceutyczna. Nawet mała niezależna apteka może zbudować na rynku swoją pozycję mimo pojawiających się obok podmiotów sieciowych, o czym przekonują autorzy wydanej niedawno książki „Marketingowe zarządzanie apteką”, pod redakcją profesora Henryka Mruka.

Umiejętność konkurowania

Jednym z elementów zdobywania przewagi konkurencyjnej jest budowanie pozycji apteki. Autorzy publikacji udowadniają, że lepsze efekty daje odróżnienie się od konkurencji, niż jej naśladowanie, a konkurowanie ceną jest jednym z najbardziej niebezpiecznych oraz najmniej efektywnych sposobów budowania pozycji rynkowej. Zamiast koncentrować się na obniżaniu cen, zdaniem autorów, warto skupić uwagę na poszerzaniu usług w aptece oraz zadbać o ich odpowiednią jakość.

Autorzy podkreślają znaczenie cen nieokrągłych, co jest zasadą powszechnie stosowaną w innych branżach. Ciekawym spostrzeżeniem jest skuteczność promocji cenowych. Okazuje się bowiem, że promocje, w których ceny preparatu obniża się np. o 50% są mniej skuteczne niż promocje „kupisz jeden – drugi dostajesz gratis”.

Z badań autorów książki wynika również, iż cenę, jako podstawowe kryterium wyboru leku, uznaje ledwie około 20% pacjentów. Pozostały odsetek wybiera aptekę przyjazną, w której uzyska poradę i zakupi wszystkie niezbędne preparaty.

Forma kwadratu lub koła
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.