O opiece farmaceutycznej z lekarzem powinno się rozmawiać tak, jak z prezesem

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   24-05-2019, 08:01

O opiece farmaceutycznej z lekarzem powinno się rozmawiać tak, jak z prezesem Stanisław Maćkowiak, prezes Federacji Pacjentów Polskich, przyznał, że pacjenci nie mają wiedzy ani świadomości dotyczącej opieki farmaceutycznej (fot. archiwum)

Od czego zacząć opiekę farmaceutyczną? Mamy przegląd lekowy, który jest jednak jedną z najbardziej zaawansowanych formuł serwisów aptecznych. Ten serwis ma pewną trudność: efekt przeglądu lekowego jest możliwy do zauważenia po interwencji lekarza. Czy lekarz zareaguje na podstawie tego, co mu przekaże farmaceuta? Pytanie czy jesteśmy obecnie na to gotowi, czy środowisko lekarskie jest gotowe? - zastanawia się Michał Byliniak, wiceprezes NRA.

Grzegorz Cessak, prezes URPL ocenił, że jedną z ważniejszych kwestii z punktu widzenia Urzędu, jest zgłaszanie działań niepożądanych, co mogłoby się odbywać na poziomie apteki: - Rynek leków OTC to ok. 20 procent, czyli jest stosunkowo niewielki, jeśli weźmiemy pod uwagę, że pozostałe 80 procent to leki na receptę. Jednak bardzo ważne jest skupienie się właśnie na tej grupie leków, jeśli chodzi o zgłaszanie działań niepożądanych.

Jak podkreślał, pacjent może wybrać dwie drogi zgłoszenia: przez URPL lub poprzez firmę farmaceutyczną. Jednak tym miejscem przede wszystkim może być apteka. - Druga kwestia, która może się dokonywać w aptece, to zalecanie pacjentom czytania ulotek leków dla własnego bezpieczeństwa. Tu nie potrzeba zmian legislacyjnych.

Szef Urzędu przyznał, że jego marzeniem jest wprowadzenie takiego systemu i doradztwa na poziomie apteki, jaki jest obecnie w Wielkiej Brytanii. Podał przykład możliwości wprowadzenia leków o kategorii dostępności wydawanych przez farmaceutę, niekoniecznie ordynowanych przez lekarza, a jednak pod kontrolą osoby wykonującej zawód medyczny, jakim jest farmaceuta: - Z punktu widzenia bezpiecznej farmakoterapii i kategorii dostępności, konieczny jest udział farmaceuty w tym systemie.

Dr Cessak wspomniał też o kwestii informatycznej: - Pewne informacje, w tym komunikaty bezpieczeństwa, czasami nie wywołują zmiany w decyzjach czy wstrzymania w obrocie, ale są na tyle istotne, że powinny jak najszybciej dotrzeć do lekarza i farmaceuty. Na ogół farmaceuci szybciej dowiadują się o pewnych obostrzeniach w stosowaniu leków niż lekarze - przyznał.

Od czego zacząć?
Elżbieta Piotrowska-Rutkowska, prezes NRA przypomniała, że opieka farmaceutyczna musi istnieć w otoczeniu prawnym, by można ją było sprawować zgodnie z prawem. - Bardzo dobrym rozwiązaniem jest to, że farmaceuta i pacjent będą mieli dostęp do Internetowego Konta Pacjenta. Podczas realizacji recepty farmaceuta będzie mógł udzielić fachowej porady czy doradzić pacjentowi w aspekcie farmakoterapii. To jest przyszłość opieki farmaceutycznej. Tak samo jest nią na przykład możliwość kontaktu telefonicznego farmaceuty ze swoim pacjentem, by udzielić informacji i monitorować farmakoterapię.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH