O opiece farmaceutycznej z lekarzem powinno się rozmawiać tak, jak z prezesem

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   24-05-2019, 08:01

O opiece farmaceutycznej z lekarzem powinno się rozmawiać tak, jak z prezesem Stanisław Maćkowiak, prezes Federacji Pacjentów Polskich, przyznał, że pacjenci nie mają wiedzy ani świadomości dotyczącej opieki farmaceutycznej (fot. archiwum)

Od czego zacząć opiekę farmaceutyczną? Mamy przegląd lekowy, który jest jednak jedną z najbardziej zaawansowanych formuł serwisów aptecznych. Ten serwis ma pewną trudność: efekt przeglądu lekowego jest możliwy do zauważenia po interwencji lekarza. Czy lekarz zareaguje na podstawie tego, co mu przekaże farmaceuta? Pytanie czy jesteśmy obecnie na to gotowi, czy środowisko lekarskie jest gotowe? - zastanawia się Michał Byliniak, wiceprezes NRA.

Umów się na konsultację
O jednym z takich projektów opowiedział Effiom Uman Ntuk, prezes zarządu opieka.farm, organizator pilotażu wdrożenia opieki farmaceutycznej: - Jesteśmy autorami jednego z pilotaży. Faktycznie jest tak, że farmaceutów wystarczy lekko popchnąć w odpowiednim kierunku, żeby mogli wykorzystać w praktyce posiadaną wiedzę. To jest bardziej kwestia wykorzystania jej trochę inaczej niż do tej pory. Wystarczy udzielić kilku wskazówek.

Dodał, że pilotaż, który realizuje, zawiera cztery elementy: przegląd lekowy, przegląd domowej apteczki, obsługę inhalatora i pomiar ciśnienia u farmaceuty: - To są usługi, które z naszego doświadczenia cieszą się największą popularnością.

Przyznał, że przy tym wszystkim bardzo ważna jest komunikacja z pacjentem. – Wiemy, czym są pokoje konsultacyjne, ale wyzwaniem jest to, w jaki sposób komunikować o nich pacjentom. W naszej aptece mamy pokój konsultacyjny i kiedy zapraszaliśmy pacjentów do tego pokoju, to okazało się, że dla pacjentów jest to dość nienaturalne.

Pacjenci zastanawiali się: „zawsze rozmawialiśmy przy pierwszym stole, a teraz mamy iść do pomieszczenia? Gdzie mnie Pan magister prowadzi?” – pytali zaskoczeni. Więc zamiast napisu „pokój konsultacyjny”, nad wejściem napisaliśmy: „umów się na konsultację”. To wzbudziło zainteresowanie pacjentów. Mogliśmy im powiedzieć, w czym możemy pomóc, o czym możemy porozmawiać. W takiej sytuacji pacjenci chcieli z tego korzystać w naturalny sposób. Dlatego musimy pamiętać, by mówić do pacjentów językiem zrozumiałym - podkreślał ekspert.

Przekonać lekarzy
Stanisław Maćkowiak, prezes Federacji Pacjentów Polskich, przyznał, że pacjenci nie mają wiedzy ani świadomości dotyczącej opieki farmaceutycznej: - Myślę, że pozostali interesariusze, zarówno farmaceuci jak i lekarze, też nie mają odpowiedniej świadomości i wiedzy. Zacytuję słowa Andrzeja Sośnierza o stosunku między lekarzami a farmaceutami, jeśli chodzi o opiekę farmaceutyczną: „farmaceuta powinien pomagać nie tylko pacjentowi, ale przede wszystkim lekarzowi. (…) Rolę farmaceuty należy zwiększyć. To źle, że farmaceutę sprowadza się do roli sprzedawcy leków. Farmaceuta powinien być konsultantem lekarza.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH