Odbiorcą decyzji GIF jest firma, nie aptekarze

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: LJ/ rynekaptek.pl   12-09-2016, 08:05

Odbiorcą decyzji GIF jest firma, nie aptekarze Pytania o zgodność z prawem reklam

Decyzja GIF skierowana jest do producenta leku, a nie farmaceutów. Na nim ciąży obowiązek dostosowania się do decyzji GIF i powiadomienia aptekarzy o zaprzestaniu prowadzenia programu, który uznany został za niezgodny z prawem.

27 lipca br. GIF opublikował na stronie komunikat, iż podjął decyzję o wstrzymaniu reklam Aflofarmu dla 12 produktów: Diohespan Max, Flucontrol Max, Rostil, Polbiotic, Piastprazol, Zoxin-Med, Flucontrol Hot, Flucontrol Max, Envil Gardło, Envil Katar, Envil Kaszel, Esseliv Forte, Kidofen, Pulneo. Następnego dnia informacja została usunięta ze strony.

1 sierpnia br. ukazał się kolejny komunikat (z datą 27 lipca), w którym GIF nakazał jednej ze spółek zaprzestania reklamy leków kierowanej do magistrów farmacji i techników farmaceutycznych zatrudnionych w aptekach i punktach aptecznych w formie programu. Nie podaje jednak, o którą spółkę chodzi. Wszystko jednak wskazuje, że oba komunikaty dotyczą tej samej sprawy.

W dokumencie, w którym usunięto część informacji, można przeczytać, że w ramach programu - jego uczestnicy - magistrowie farmacji i technicy farmaceutyczni, zbierają punkty za sprzedaż leków, których nazw GIF również nie podaje.

Zebrane punkty są następnie wymieniane na nagrody, zgodnie z regulaminem programu.

Dotychczasowe decyzje GIF były w pełni jawne. Jak informuje nas rzecznik Inspekcji Paweł Trzciński, obecnie utajniono nazwę firmy i produktów leczniczych, których decyzja dotyczy - na żądanie firmy: - Była potyczka prawna między prawnikami GIF i spółki i to był powód wykreślenia danych. To był nacisk firmy.

Pojawiła się też wątpliwość, czy jeśli reklama leków jest kierowana do magistrów farmacji i techników farmaceutycznych i dotyczy wybranych produktów, w jaki sposób osoby te mają zdobyć wiedzę, czego dotyczy zakaz, jeśli dane są anonimizowane?

Jak odpowiada rzecznik GIF, Paweł Trzciński, nie jest to problemem: - Nakaz wstrzymania programu jest skierowany do producenta leków, a nie do aptekarzy. Ta decyzja dotyczy firmy. Nie nakazujemy farmaceutom wycofywania się z programu, bo o to ma zadbać firma i zakończyć program, ponieważ jest odbiorcą decyzji.

- To jest tak samo, jak reklama skierowana do pacjentów. Nie informujemy pacjentów, że wycofujemy reklamę i nie ostrzegamy ich przed reklamą, tylko nakazujemy autorowi reklamy zaprzestanie działania. Zatem jest to decyzja skierowana nie do farmaceutów, którzy są odbiorcami programu, tylko do producenta programu. Jego obowiązuje ta decyzja - podkreśla rzecznik.

Dodaje: - Firma ma zadbać o to, by program został zlikwidowany i będzie ponosiła konsekwencje, jeśli do tej decyzji się nie zastosuje.


Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH