Opieka farmaceutyczna: często bariery są przede wszystkim w głowie farmaceutów

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   21-05-2019, 08:01

Opieka farmaceutyczna: często bariery są przede wszystkim w głowie farmaceutów Uczestnicy dyskusji zastanawiali się m.in., czy decydenci są świadomi znaczenia farmaceuty mogącego świadczyć szereg serwisów w ramach opieki farmaceutycznej (fot. archiwum)

Nie będzie opieki farmaceutycznej bez ustawy o zawodzie i nie będzie ustawy o zawodzie bez opieki farmaceutycznej – takie zdanie padło podczas panelu dyskusyjnego o przyszłości opieki farmaceutycznej w Polsce podczas targów Warsaw Pharmacy Show (Warszawa, 18-19 maja br.).

Dotyczy to na przykład sytuacji zmiany kategorii dostępności. - Tu jest kluczowa kwestia, aby farmaceuci byli zorientowani w mieniających się ulotkach leków na receptę i OTC. Kolejnym elementem jest zgłaszanie działań niepożądanych. Prowadzimy kampanie w tym zakresie, prowadziliśmy też szkolenia dla izb aptekarskich. Mam nadzieję, że będą kontynuowane – ocenił prezes URPL.

- Reprezentuję organizację pracodawców aptecznych zrzeszających firmy, które są w posiadaniu ok. 3 tys. aptek i zatrudniają ponad 6 tys. farmaceutów. Na pewno jest ogromna potrzeba ze strony właścicieli aptek, jak i farmaceutów, by wprowadzić wszystkie usługi opieki farmaceutycznej. Chce tego zwłaszcza młoda generacja farmaceutów, którzy mieli zawodowy kontakt z opieką farmaceutyczną za granicą i chcieliby to robić teraz w Polsce, ale okazuje się, że nie mogą – mówił Marcin Piskorski, prezes Związku Pracodawców Aptecznych PharmaNET.

Opowiedział, że kiedy wchodzi się do apteki w Wielkiej Brytanii, to przed wejściem do pomieszczenia jest neon, na którym są wypisane usługi, z których w danej aptece może skorzystać pacjent: - W Polsce ani tych usług nie można zrobić, ani powiesić neonu na witrynie apteki. Bo jest to zakazane. Znam też wielu właścicieli aptek, którzy chcieli wprowadzać opiekę farmaceutyczną i weszli w konflikt z inspekcją farmaceutyczną, bo z jednej strony nie można o niej informować, z drugiej, mamy ściśle wylistowaną listę rzeczy, które apteka może robić.

Zdaniem szefa PharmaNET-u, zakaz reklamy aptek stał się de facto zakazem jakiejkolwiek komunikacji między farmaceutą a pacjentem, bądź apteką a pacjentem. – W ciągu 7 lat zostało wydanych ok. 800 wyroków w związku z zakazem reklamy aptek. Doktryna sądowa poszła w taką stronę, że skoro przepis mówi, że zakazana jest reklama aptek, a jedynymi wyjątkami jest informacja o adresie i godzinach pracy, to wszystko inne, co nie wypełnia tych dwóch elementów, sądy uznają za zakazaną reklamę.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH