"Pacjenci kupują to, co jest reklamowane w telewizji"

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Gazeta Wyborcza/ rynekaptek.pl   23-09-2015, 13:16

"Pacjenci kupują to, co jest reklamowane w telewizji" W Polsce ceny leków nie odnotują tak spektakularnych podwyżek jak w USA

Taka sytuacja jak w USA, kiedy cena leku Daraprim mogła wzrosnąć 55-krotnie, jest w Polsce niemożliwa, co nie znaczy, że nie istnieją przykłady spektakularnych podwyżek - uważa Adam Kozierkiewicz, ekspert rynku medycznego.

Przekonuje, że w Polsce raczej lek nie może z dnia na dzień podrożeć o kilkaset procent. Nie produkujemy bowiem leków unikalnych, tylko głównie tańsze zamienniki, a leki nowoczesne i drogie są refundowane, po negocjacjach cenowych z producentem.

Problem pojawia się wtedy, gdy osiągane jest "dno cenowe". To moment, kiedy ceny są tak niskie, że dane leki bardziej się opłaca eksportować niż sprzedawać pacjentom.

Dlatego w Polsce taka sytuacja jak w USA jest niemożliwa, co nie znaczy, że nie istnieją przykłady spektakularnych podwyżek. Wiele prostych leków (np. przeciwbólowych), produkowanych przez  firmy w Polsce, podrożało w ciągu 20 lat kilkudziesięciokrotnie - przypomina w Gazecie Wyborczej Adam Kozierkiewicz.

Do takiej podwyżki wystarczy rebranding - odświeżenie marki, nowe opakowanie i duża kampania reklamowa. Coś, co kosztowało 2 zł, może kosztować 20 zł. To nie jest cena zaporowa, a dane sprzedaży pokazują, że pacjenci kupują to, co jest reklamowane w telewizji.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH