Pacjenci są bezwzględni w wymuszaniu "dóbr". Jak sobie z tym radzić?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Katarzyna Rożko/ rynekaptek.pl   17-02-2016, 10:27

Pacjenci są bezwzględni w wymuszaniu "dóbr". Jak sobie z tym radzić?

Gdy przy Okręgowej Izbie Lekarskiej w Warszawie miała powstać grupa wsparcia dla lekarzy - nazwa nie wzbudziła zachwytu. Bardziej akceptowalny okazał się ''coaching''.

Julian Wróbel, wiceprezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie wskazuje, że codzienność wielu lekarzy to kilkudziesięciu pacjentów do przyjęcia, dyżur za dyżurem, obcowanie z ludźmi cierpiącymi, niepowodzenia w leczeniu, ogromne zmęczenie, silny stres.

- Człowiek chciałby od tego uciec, a oni wracają do tej pracy. To przypomina życie saperów świetnie pokazane w amerykańskim filmie ''Hurt Locker''. Mimo nieustannego zagrożenia śmiercią chcą wracać do Iraku, a gdy są w domu, przerastają ich zakupy w supermarkecie. Tak dzieje się również z wieloma lekarzami - mówi wiceprezes warszawskiej OIL.

Gdy w listopadzie 2015 r. OIL w Warszawie ogłosiła, że chce zorganizować Otwartą Grupę Wsparcia dla lekarzy, nazwa przedsięwzięcia niezbyt się spodobała. Po pierwsze kojarzyła się z mityngami grup typu AA, po drugie lekarzom zainteresowanym tematem chodziło raczej o dostęp do wiedzy i umiejętności, które pomogą im lepiej radzić sobie w życiu zawodowym i prywatnym.

Zmiana określenia na ''Coaching dla lekarza'' przyniosła zainteresowanie zajęciami. Prowadząca je Beata Krudkopad-Szaturska, psycholog, trener i coach od 5 lat w Naczelnej Izbie Lekarskiej szkoli lekarzy i lekarzy dentystów z tzw. kompetencji miękkich.

- W ramach tego projektu przeszkoliliśmy 1700 młodych lekarzy do 35. roku życia z całej Polski. To m.in. oni sygnalizowali potrzebę takiego wsparcia. W ciągu ostatnich 2-3 dekad w pracy lekarza wiele się zmieniło. Relacja lekarz-pacjent z paternalistycznej przeszła w partnerską. Lekarze nie są na to przygotowani. Po drugiej stronie są pacjenci, którzy mają coraz większe oczekiwania. Dołóżmy do tego media i internet. W efekcie spada zaufanie do lekarzy, rośnie za to niechęć i to po obu stronach - mówi Beata Krudkopad-Szaturska.

- Współcześni pacjenci postrzegają lekarza jako właściciela pewnych dóbr: skierowań na badania, do szpitala czy sanatorium, recept na leki refundowane, decyzji w zakresie orzecznictwa itd. Są dość bezwzględni w wymuszaniu tych ''dóbr''. Lekarze sobie z tym nie radzą, podobnie jak z agresją. My podpowiadamy, jak rozpoznać manipulację, jak nie dać się sprowokować. Lekarze otrzymują również konkretne wskazówki, jak budować dobre relacje z pacjentem - wymienia Krudkopad-Szaturska.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.