Pacjenci są bezwzględni w wymuszaniu "dóbr". Jak sobie z tym radzić?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Katarzyna Rożko/ rynekaptek.pl   17-02-2016, 10:27

Pacjenci są bezwzględni w wymuszaniu "dóbr". Jak sobie z tym radzić?

Gdy przy Okręgowej Izbie Lekarskiej w Warszawie miała powstać grupa wsparcia dla lekarzy - nazwa nie wzbudziła zachwytu. Bardziej akceptowalny okazał się ''coaching''.

Julian Wróbel, wiceprezes Okręgowej Rady Lekarskiej w Warszawie wskazuje, że codzienność wielu lekarzy to kilkudziesięciu pacjentów do przyjęcia, dyżur za dyżurem, obcowanie z ludźmi cierpiącymi, niepowodzenia w leczeniu, ogromne zmęczenie, silny stres.

- Człowiek chciałby od tego uciec, a oni wracają do tej pracy. To przypomina życie saperów świetnie pokazane w amerykańskim filmie ''Hurt Locker''. Mimo nieustannego zagrożenia śmiercią chcą wracać do Iraku, a gdy są w domu, przerastają ich zakupy w supermarkecie. Tak dzieje się również z wieloma lekarzami - mówi wiceprezes warszawskiej OIL.

Gdy w listopadzie 2015 r. OIL w Warszawie ogłosiła, że chce zorganizować Otwartą Grupę Wsparcia dla lekarzy, nazwa przedsięwzięcia niezbyt się spodobała. Po pierwsze kojarzyła się z mityngami grup typu AA, po drugie lekarzom zainteresowanym tematem chodziło raczej o dostęp do wiedzy i umiejętności, które pomogą im lepiej radzić sobie w życiu zawodowym i prywatnym.

Zmiana określenia na ''Coaching dla lekarza'' przyniosła zainteresowanie zajęciami. Prowadząca je Beata Krudkopad-Szaturska, psycholog, trener i coach od 5 lat w Naczelnej Izbie Lekarskiej szkoli lekarzy i lekarzy dentystów z tzw. kompetencji miękkich.

- W ramach tego projektu przeszkoliliśmy 1700 młodych lekarzy do 35. roku życia z całej Polski. To m.in. oni sygnalizowali potrzebę takiego wsparcia. W ciągu ostatnich 2-3 dekad w pracy lekarza wiele się zmieniło. Relacja lekarz-pacjent z paternalistycznej przeszła w partnerską. Lekarze nie są na to przygotowani. Po drugiej stronie są pacjenci, którzy mają coraz większe oczekiwania. Dołóżmy do tego media i internet. W efekcie spada zaufanie do lekarzy, rośnie za to niechęć i to po obu stronach - mówi Beata Krudkopad-Szaturska.

- Współcześni pacjenci postrzegają lekarza jako właściciela pewnych dóbr: skierowań na badania, do szpitala czy sanatorium, recept na leki refundowane, decyzji w zakresie orzecznictwa itd. Są dość bezwzględni w wymuszaniu tych ''dóbr''. Lekarze sobie z tym nie radzą, podobnie jak z agresją. My podpowiadamy, jak rozpoznać manipulację, jak nie dać się sprowokować. Lekarze otrzymują również konkretne wskazówki, jak budować dobre relacje z pacjentem - wymienia Krudkopad-Szaturska.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH