Pani magister, ile kosztuje ten lek? Sprzedawca czy zawód medyczny?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Janusz Maciejowski/rynekaptek.pl   07-03-2016, 10:37

Pani magister, ile kosztuje ten lek? Sprzedawca czy zawód medyczny? Oferent leków, sprzedawca, czy specjalista medyczny - kim powinien być farmaceuta?

W liceum do nauczycieli mówi się "profesorze", do hydraulika - "inżynierze", a w aptekach – magistrze. Tyle że pacjenci nie odróżniają najczęściej farmaceuty od technika farmaceutycznego. Kim jest, a kim powinien być farmaceuta - zapytaliśmy ekspertów i pacjentów.

Na poziomie administracyjnym w ostatnim czasie wiele mówi się o opiece farmaceutycznej, o zwiększeniu roli farmaceuty w procesie leczenia pacjenta i wreszcie o przywróceniu prestiżu tego zawodu, który miał ucierpieć, a aptekarz został sprowadzony do roli sprzedawcy i konsultanta klienta, gdy zajdzie potrzeba rozmawiania o produkcie. Duża część środowiska chce, aby apteki były dla aptekarzy, by pełniły funkcję placówek medycznych, a nie sklepów z lekami.

Suplementy jak słodycze
A jak dzisiaj farmaceutów postrzegają pacjenci? Zdania wyrażone w naszej mini sondzie na fb są podzielone. Jedni pacjenci mówią o tym, że lekarz wie lepiej i nie potrzebują już konsultacji w aptece, ale większość jest zdania, że pani/ pan magister brzmi dumnie, chociaż niespecjalnie rozróżniają, czym różni się farmaceuta od technika farmaceutycznego.

Część pacjentów twierdzi, że zarówno lekarz, jak i farmaceuta będzie chciał im "wcisnąć" jakiś lek, niekoniecznie potrzebny w terapii. Inaczej jest z lekami refundowanymi – tu farmaceuta jest niezbędny, bo tylko on zna zamiennik tańszy i fachowo go poleci.

- W aptece musi być aptekarz i zawsze przy wydawaniu leków musi udzielić informacji. Leki to nie cukierki. Oczywiście leki można też kupić w sklepie, ale tam sprzedawca niekoniecznie musi znać skład danego leku. Do tego dochodzi odpowiednie dawkowanie i działania niepożądane. Telewizor niespełniający oczekiwań można oddać, a źle zażyte leki mogą nawet zabić – mówi pacjentka Kasia S.

Pacjenci zauważają również jednak działania marketingowe części aptek. W połączeniu z reklamami leków w mediach powstaje mieszanka piorunująca. - Apteki wyglądają teraz raczej jak drogerie, wchodzę tam z receptą od lekarza i raczej staram się unikać pułapek marketingowych. Najgorzej jest wejść z dzieckiem, bo suplementy bardziej przypominają słodycze niż witaminy – twierdzi pacjent Jarosław W.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH