PASMI: zwykle zakup leku poza apteką jest wynikiem bieżącej potrzeby

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: PASMI/rynekaptek.pl   10-01-2018, 11:17

PASMI: zwykle zakup leku poza apteką jest wynikiem bieżącej potrzeby Wartość sprzedaży w kanale pozaaptecznym w 2016 wyniosła 451 mln zł (Fot. Archiwum)

Według ACNielsen Polska co druga osoba dokonująca zakupów leków w sklepach mieszka na wsi lub w małym mieście poniżej 20 tysięcy mieszkańców. Jakiekolwiek zmiany dotyczące sprzedaży pozaaptecznej uderzą przede wszystkim w prawa pacjentów zamieszkujących tereny poza aglomeracjami miejskimi - argumentuje PASMI.

Jak wyjaśnia Polski Związek Producentów Leków Bez Recepty, apteki to główne miejsce zakupu leków i suplementów diety, dla 90% badanych jest to najczęściej wybierane miejsce zakupu. Tylko dla 10% Polaków głównym miejscem zakupu leków OTC i suplementów diety pozostają sklepy.

Zaznacza, że dostępność dopuszczonych do sprzedaży leków bez recepty w sieci ogólnohandlowej, czy na stacjach benzynowych bardzo często stanowi jedyną możliwość dostępu do leku w przypadku nagłej i doraźnej potrzeby skutecznego i bezpiecznego leczenia najprostszych objawów takich, jak ból, gorączka czy przeziębienie. Dla większości badanych (62% osób) zakup poza apteką był wynikiem bieżącej potrzeby.

PASMI zwraca uwagę na znaczenie sprzedaży pozaaptecznej dla prawie 50% polskiego społeczeństwa w małych miejscowościach i na terenach wiejskich, gdzie dostęp do aptek jest ograniczony zasięgiem geograficznym, jak również dniami wolnymi od pracy i godzinami nocnymi.

Apteki to główne miejsce zakupu leków i suplementów diety dla 90% badanych jest to najczęściej wybierane miejsce zakupu. Tylko dla 10% Polaków głównym miejscem zakupu leków OTC i suplementów diety pozostają sklepy.

- Tradycja sprzedaży pozaaptecznej w Polsce jest bardzo długa i sięga lat 30 –tych ubiegłego wieku. W coraz większej liczbie krajów, dopuszcza się i rozwija dystrybucję pozaapteczną leków dostępnych bez recepty mając przede wszystkim na uwadze prawa pacjentów do doraźnego radzenia sobie z drobnymi dolegliwościami takimi jak ból, przeziębienie, czy zgaga – wskazuje Ewa Jankowska, prezes PASMI.

Zgodnie z danymi ACNielsen wartość sprzedaży w kanale pozaaptecznym w 2016 wyniosła 451 mln zł. Szacuje się, iż w roku 2017 sprzedaż będzie niższa o 2,5% i wyniesie 439 mln zł. Planowane wprowadzenie ograniczenia handlu w co drugą niedzielę będzie miało również wpływ na zmniejszenie dostępności leków w tym kanale sprzedaży - czytamy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH