PMR: rynek dermokosmetyków powróci na ścieżkę wzrostu

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: PMR/ rynekaptek.pl   23-10-2015, 16:05

PMR: rynek dermokosmetyków powróci na ścieżkę wzrostu Rynek dermokosmetyków pójdzie w górę

W 2016 r. rynek dermokosmetyków powróci na ścieżkę wzrostu, ponieważ długofalowo segment ten ma bardzo dobre perspektywy rozwoju, takie jak sytuacja makroekonomiczna, trendy z Zachodu, stosunkowa młodość rynku - uważa firma PMR.

W latach 2010-2011 negatywny wpływ na analizowany rynek miał przede wszystkim kryzys gospodarczy. W 2012 r., oprócz gorszej koniunktury, na dynamikę rynku negatywnie wpłynęły przepisy nowej ustawy refundacyjnej. Poza tym w ostatnich latach mamy do czynienia również ze stopniowym nasycaniem się rynku – szeroka paleta produktów powiela już istniejące na rynku receptury.

Co więcej, nie ułatwia sytuacji producentów i dystrybutorów skomplikowana ścieżka legislacyjna (w porównaniu do innych krajów, a nie do innego typu produktów, np. leków) – chodzi przede wszystkim o sprzeczność decyzji wydawanych przez różne instytucje, w wyniku czego produkty dostępne na innych rynkach, np. skandynawskim, mogą utknąć w Polsce na etapie rejestracji.

Warto zaznaczyć jednak, że w 2013 r. rynek „dostosował się” do nowych warunków prawnych i sprzedaż kosmetyków w aptekach była znowu jednym z najatrakcyjniejszych kanałów dystrybucji dermokosmetyków w Polsce. Coraz większa liczba aptekarzy była zainteresowana wprowadzeniem dermokosmetyków do swojej oferty.

Są to bowiem produkty, na których możliwe jest generowanie 30-40% marż (średnia marża w 2013 r. to, według PharmaExpert, 37%; kilka lat temu wynosiła 20-30%), co pozwala redukować negatywne skutki ustawy refundacyjnej. Dowodem tego optymizmu jest fakt wprowadzania na rynek nowych marek i produktów nawet w trudnym 2012 r. Warto jednak zaznaczyć, że ze względu na wspomniane wyżej czynniki już na pewno nie będzie to tak dynamicznie rozwijający się segment, jak kilka lat temu.

W 2015 r. jest zauważalne duże osłabienie dynamiki rynku pod względem wartości. Wynika to przede wszystkim z faktu, iż ceny dermokosmetyków od roku 2013, łącznie z rokiem 2015, spadają. Wiąże się to z rosnącą konkurencją, jak również z faktem, iż napotkano na barierę ze strony siły nabywczej pacjentów.

- Jednak w 2016 r. rynek powróci na ścieżkę wzrostu, ponieważ długofalowo segment ten ma bardzo dobre perspektywy rozwoju (takie jak sytuacja makroekonomiczna, trendy z Zachodu, stosunkowa młodość rynku) - uważa PMR.

 

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH