PMR: sprzedaż suplementów wychodzi poza apteki

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: PMR/ rynekaptek.pl   26-05-2015, 14:15

PMR: sprzedaż suplementów wychodzi poza apteki Suplementy diety coraz częściej trafiają do sprzedaży pozaaptecznej

W latach 2017-2020 dynamika rynku suplementów diety w Polsce wzrośnie do około 8% rocznie - prognozują analitycy firmy PMR.

Jak prezentuje najnowszy raport pt. „Rynek suplementów diety w Polsce 2015. Prognozy rozwoju na lata 2015-2020", sprzedaż pozaapteczna będzie rosła bardziej dynamicznie niż sprzedaż apteczna ze względu na mniejsze ograniczenia prawne.

Obecnie bowiem sytuacja na rynku aptecznym nie jest najlepsza. Na rozwój rynku pozytywnie wpływać będą czynniki makroekonomiczne, takie jak dochód rozporządzalny czy konsumpcja prywatna, jak również zachowania konsumenckie.


W 2014 r. sprzedaż suplementów diety, szczególnie na rynku aptecznym, odnotowała dość niską dynamikę wzrostu. W opinii PMR, przyczyną było tutaj kilka czynników: efekt wysokiej bazy z roku 2013, podobna (wciąż wysoka, jednak nie większa) liczba zachorowań na grypę i podejrzeń jak w roku 2013, wzrost cen, szczególnie w roku 2012, który spowodował nasycenie rynku przy danym poziomie siły nabywczej, jak również gwałtowny wzrost sprzedaży tanich produktów np. marek własnych.

Od 2012 do 2014 r. sprzedaż apteczna straciła 2 p.p. udziału w rynku suplementów diety. Wynikało to z problemów, jakie na rynku aptecznym spowodowała ustawa refundacyjna, mniejszego nasycenia tego kanału sprzedaży, jak również z wprowadzania przez coraz większą liczbę sklepów (w tym supermarkety i hipermarkety) suplementów diety do swojej oferty. W kolejnych latach można spodziewać się lekkiego wyhamowania tego trendu (2015-2016).

W 2012 r. kiedy cały rynek apteczny przeżywał dość ciężką sytuację z powodu wejścia w życie ustawy refundacyjnej, kryzys nie ominął suplementów diety. Aby ratować przychody, zareagowano wzrostem cen suplementów diety. W 2013 i 2014 r. doszło do stabilizacji – rynek w wyrażeniu naturalnym zaczął ponownie przyrastać, a średnia cena obniżała się.

Najdroższe firmy na rynku to przedsiębiorstwa często oferujące bardzo wyspecjalizowane produkty, często mające 1-2 suplementy w ofercie. Są to produkty o różnym zastosowaniu: o działaniu odmładzającym, odchudzającym, wielofunkcyjne, na stawy. Zwykle są to producenci zagraniczni lub ich przedstawiciele.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH