Polityka lekowa: brak ludzi, brak pieniędzy

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: LJ/ rynekaptek.pl   10-07-2018, 12:28

Polityka lekowa: brak ludzi, brak pieniędzy Firmy dostarczyły szybko dane, nieodpłatnie, bo i tak nie byłoby nas na nie stać - żartował wiceminister (fot. archiwum)

Biorąc pod uwagę dynamikę zasobów osobowych po stronie Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji, niedługo nie będą mieli Państwo kompletnie z kim rozmawiać - zauważył wiceminister zdrowia, Marcin Czech.

Wiceminister przedstawiał we wtorek (10 lipca), dokument Polityka Lekowa Państwa, który określa priorytety działań rządu RP w zakresie gospodarowania lekami w latach 2018-2022.

Jak wspomniał wiceszef resortu, dokument powstał w oparciu o założenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące tworzenia i wdrażania polityki lekowej z 2016 roku.Wyznacza on średnio- i długoterminowe cele stawiane uczestnikom i decydentom rynku farmaceutycznego oraz definiuje główne narzędzia do ich osiągnięcia.

Jednym z celów prawidłowo prowadzonej polityki lekowej, jest zwiększenie przejrzystości podejmowania decyzji i zwiększania zaufania i dialogu między interesariuszami. 

- Przedstawiciele przemysłu podnoszą, że nadal istnieje potrzeba poprawiania transparentności w systemie i nad tym będziemy pracować w ramach zasobów, które mamy. Ten dialog może się odbywać w momencie, kiedy są dwie strony chcą go prowadzić. Nie martwię się stroną przemysłową, martwię się stroną urzędu. Biorąc pod uwagę dynamikę zasobów osobowych po stronie Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji, niedługo nie będą mieli Państwo kompletnie z kim rozmawiać - ocenił prof. Marcin Czech.

Nawiązał w ten sposób do niedawnego odejścia ze stanowiska szefa DPLiF, dr Igi Lipskiej, która argumentowała swoją decyzję problemami kadrowymi.

"Zarządzanie Departamentem Polityki Lekowej MZ wymaga odpowiednich warunków, w szczególności zapewnienia zasobów ludzkich. W mojej odpowiedzialnej pracy jako Dyrektora DPLiF ważne są trzy kwestie: Po pierwsze: Ludzie Po drugie: Ludzie Po trzecie: Ludzie" - skomentowała na Twitterze.

Nie jest to pierwszy raz, kiedy problemem są kwestie braku możliwości zapewnienia kadr w Departamencie. Mówił o nich były wiceminister zdrowia, Krzysztof Łanda. Dotyczy też nie tylko resortu zdrowia, ale innych urzędów.

W 2009 roku, dr Rafał Zyśk jako powód swojego odejścia z kierowania Departamentem Gospodarki Lekami NFZ podał problemy z systemem wynagradzania osób zatrudnionych w Funduszu. System nie pozwalał na podwyższenie uposażenia i zatrzymanie w departamencie lekowym lekarzy najlepiej znających zasady HTA (oceny technologii medycznych).

Obecnie i Iga Lipska, i Rafał Zyśk, a także były szef DPLiF Artur Fałek, byli jedynymi w wielu osób, które brały udział w przygotowaniu dokumentu. Jak wspomniał prof. Czech, w jego tworzeniu, resort oparł się o dane, które udostępniły firmy analityczne.

- Firmy dostarczyły szybko dane, nieodpłatnie, bo i tak nie byłoby nas na nie stać - żartował wiceminister. Jednak to oddaje klimat, w jakim pracują urzędnicy Ministerstwa Zdrowia, odpowiadający za kluczowe kwestie zdrowotne, ale i finansowe państwa.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.