Polski system e-zdrowia jest słabo rozwinięty

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: newsrm.tv/ rynekaptek.pl   21-07-2017, 11:43

Polski system e-zdrowia jest słabo rozwinięty 65,2% Polaków uważa system e-zdrowia za słabo lub bardzo słabo rozwinięty

Elektroniczne recepty są już od 7 lat w Estonii. Z takiego rozwiązania korzystają także mieszkańcy Norwegii, Finlandii, Szwecji, Belgii, Włoch, Islandii i Grecji. W Polsce prace nad e-receptą nadal trwają.

- W Polsce cyfryzacja służby zdrowia jest na dość niskim poziomie. Niektóre prywatne placówki udostępniają takie usługi on-line, jak rejestracja czy też przeglądanie historii choroby pacjenta. Jeżeli natomiast spojrzymy na publiczną służbę zdrowia, to tutaj sytuacja wygląda bardzo słabo - mówi newsrm.tv Łukasz Kamiński, dyrektor zarządzający LekSeek Polska.

Raport „E-Zdrowie oczami Polaków”, przygotowany na zlecenie LekSeek Polska, pokazał, że Polacy słyszeli o niektórych formach cyfryzacji służby zdrowia. Możliwość rejestracji on-line wskazało 73,6% zapytanych, dzwonienie do lekarza i umawianie się na wizyty przez telefon - 69,6% osób. Natomiast odbieranie wyników badań przez telefon czy Internet wskazała połowa respondentów (50,5%).

Nieco mniej, bo 40,6% mówiło o telefonach dotyczących ofert medycznych. Tylko 39,9% zapytanych wymieniło aplikacje mobilne jako narzędzie do zarządzania wizytami, płatnościami i receptami a 7,7% nie słyszało o żadnej formie cyfryzacji służby zdrowia.

- Co prawda już od dłuższego czasu trwają rozmowy  o e-recepcie, ale dla porównania w Estonii już od 7 lat pacjenci mogą korzystać z takiego rozwiązania. Nie jest to też jedyny kraj europejski, w którym to rozwiązanie jest dostępne. Z e-recepty korzystają już mieszkańcy Norwegii, Finlandii czy Grecji. W Polsce wideo rozmowy z lekarzem są rozwiązaniem niszowym, a w USA i Francji stają się narzędziem stosowanym przy terapii - dodaje Łukasz Kamiński.

Jak w świetle raportu wygląda cyfryzacja w Polsce? Najczęściej wskazywanym rozwiązaniem, z którego skorzystali zapytani, jest dzwonienie do lekarza i umawianie się na wizytę. Takiej odpowiedzi udzieliło 60,8% osób. Możliwość rejestracji on-line wymieniło 44,9% respondentów, odbieranie wyników badań przez telefon czy Internet - 29%, telefony dotyczące ofert medycznych - 21% zapytanych. Jedynie 8,8% badanych korzystało z aplikacji do zarządzania wizytami, płatnościami i receptami, a 13,7% przyznało, że nie korzystało z żadnej z powyższych form cyfryzacji.

65,2% Polaków uważa system e-zdrowia za słabo lub bardzo słabo rozwinięty. Najbardziej negatywnie oceniają poziom cyfryzacji medycyny w Polsce osoby w grupie wiekowej 50+ (71,6%) oraz mieszkańcy największych miast (77%), ale słabe oceny przyznają także mieszkańcy wsi (63%). Najbardziej pozytywną opinię na ten temat mają ludzie młodzi – 14% uważa, że polski system e-zdrowia jest dobrze lub bardzo dobrze rozwinięty.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.