Prawnik: prezes UOKiK chciał zapobiec takim kampaniom

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: portalspozywczy.pl/rynekaptek.pl   01-12-2017, 12:37

Prawnik: prezes UOKiK chciał zapobiec takim kampaniom Oceniając reklamę, prezes UOKiK oparł się na badaniach sondażowych na temat odbioru każdej z reklam przez konsumentów (Fot. Archiwum)

Nakładając kary, prezes UOKiK kierował się potrzebą zarówno ukarania Aflofarmu, jak i odwiedzenia innych producentów suplementów diety od prowadzenia podobnych kampanii – uważa radca prawny dr Zbigniew Pinkalski, w opinii dla Portalu Spożywczego.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ocenił, że reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior wprowadzały konsumentów w błąd. Zdaniem UOKIK, suplementy diety były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Kara nałożona na producenta wyniosła prawie 26 mln zł.

W ocenie prawnika dr Pinkalskiego, powołana decyzja, w przypadku utrzymania jej w mocy przez sądy (producent suplementów już złożył odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów), będzie miała bardzo duże znaczenie dla polskiego rynku suplementów diety, którego wartość w Polsce szacowana była w 2016 r. na 3,5 mld złotych.

- Prezes UOKiK uznał, że konsumenci byli przez przedmiotowe reklamy dezinformowani i wprowadzani w błąd. Wywoływały one u nich mylne wyobrażenie co do korzyści związanych ze stosowaniem promowanych produktów. Jako istotny negatywny skutek reklamy Prezes UOKiK wskazał to, że analizowane działania producenta potencjalnie zagrażały zdrowiu dzieci, których rodzice pod wpływem reklam mogli dokonać zakupu suplementu diety w celu zwalczenia dolegliwości zdrowotnych swoich dzieci, podczas gdy reklamowany produkt – mając na względzie naturę suplementów diety – właściwości leczenia chorób nie posiada. Wprowadzeni w błąd odbiorcy mogli w związku z tym zrezygnować z wizyty z dzieckiem u lekarza i podania dziecku odpowiedniego leku - dodaje Zbigniew Pinkalski.

W ocenie kwestionowanych reklam prezes UOKiK oparł się na zamówionych w ramach postępowania badaniach sondażowych na temat oceny (odbioru) każdej z reklam przez konsumentów.

Zdaniem eksperta warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że zgodnie z uzasadnieniem komentowanej decyzji przeprowadzone badania pokazały, iż „przeciętny konsument nie ma dostatecznego rozeznania co do rzeczywistych właściwości suplementów diety, nie posiada także wystarczającego poziomu wiedzy na temat różnic między produktami leczniczymi dostępnymi bez recepty a suplementami będącymi w rzeczywistości środkami spożywczymi”.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH