Prawo unijne może zniweczyć plany organiczenia reklam leków?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Wyborcza, LJ/ rynekaptek.pl   06-05-2016, 09:03

Prawo unijne może zniweczyć plany organiczenia reklam leków? Unijne prawo może pokrzyżować plany związane z ograniczeniem reklam leków i suplementów

Unijne prawo nie pozwoli na to, by zakazać reklamy leków i suplementów diety - przyznaje Ministerstwo Zdrowia. Ale firmy z tej branży i tak chcą zasad, które określą, co wolno, a czego nie w reklamach leków.

W ostatnich dwóch tygodniach odbyły się spotkania w UOKiK i Ministerstwie Zdrowia, które mają na celu m.in. wypracowanie standardów reklam. Finał prac przewidziany jest za kilka miesięcy, ale już wiadomo, że producenci leków i suplementów chcą uregulować takie kwestie jak powoływanie się w reklamach na badania naukowe czy wykorzystywanie nazw chorób - przypomina Wyborcza.

- Ministerstwo Zdrowia prowadzi analizę możliwości przyszłych rozwiązań odnośnie do wprowadzenia ograniczeń w zakresie reklamy produktów leczniczych, suplementów diety oraz wyrobów medycznych. Dodatkowo niebawem w resorcie zdrowia zostanie powołany zespół, który będzie się zajmował zagadnieniami reklamy, do którego zostali zaproszeni przedstawiciele różnych środowisk, aby móc jak najszerzej zapoznać się z omawianą problematyką - mówi Milena Kruszewska, rzeczniczka ministra zdrowia.

Na więcej szczegółów trzeba czekać, aż zespół rozpocznie pracę. Ministerstwo za to daje do zrozumienia, że o zakazie reklam nie może być mowy ze względu na unijne przepisy (dyrektywa Parlamentu Europejskiego 2001/83/WE ).

Dyrektywa mówi, że w państwach członkowskich Unii Europejskiej zakazem reklamy objęte mogą być tylko leki dostępne na receptę i te zawierające substancje psychotropowe.

Resort zdrowia ocenia, że możliwości regulacji tego rynku i ochrony konsumentów przed fałszywymi treściami są ograniczone, ale to nie oznacza, że nie może podjąć pewnych działań.

- Jeśli o reklamę, to niedopuszczalne jest trwanie w sytuacji, z którą mamy do czynienia obecnie, a wręcz słabości państwa względem reklamy, która ewidentnie niesie treści fałszywe czy wręcz szkodzi odbiorcom. Niedawno próbowaliśmy wpłynąć na reklamę jednego z preparatów dostępnego w postaci syropu, który - jak się okazało – jest zarejestrowany jako wyrób medyczny. Resort zdrowia zorganizował zebranie wszystkich zainteresowanych urzędów: GIS, GIF, UOKiK i URPL. Okazało się, że coś możemy zrobić. Sprawa jest w trakcie realizacji - mówił wiceminister zdrowia, dr Krzysztof Łanda w wywiadzie dla Rynku Aptek.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.