Raport: pacjenci oceniają system. Znieczulica i brak leczenia bólu

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Jacek Wykowski/ rynekaptek.pl   04-10-2019, 11:04

Raport: pacjenci oceniają system. Znieczulica i brak leczenia bólu 20 proc. pacjentów szpitali wskazywało, że personel medyczny nie interesował się poziomem ich bólu (fot. archiwum)

Aż 39 proc. pacjentów uważa, iż polska opieka zdrowotna jest zła lub bardzo zła. Najczęściej krytykowana jest jakość wyżywienia, niezrozumiałe informowanie o ryzykach związanych z lekami i czas oczekiwania na przyjęcie i konsultację - wynika z raportu Siemens Healthineers "Doświadczenia pacjenta w Polsce".

W opublikowanym właśnie raporcie badawczym, który zaprezentowano w czwartek (3 października) w Warszawie, dokonano pogłębionej analizy i oceny systemu ochrony zdrowia z punktu widzenia jego użytkowników: pacjentów i ich opiekunów. O doświadczenia związane z usługami zdrowotnymi zapytano prawie dwa tysiące osób. Ocenie zostały poddane szpitale, AOS i POZ.

Jedynie 18 proc. badanych pozytywnie ocenia opiekę zdrowotną w Polsce, w tym tylko 2 proc. bardzo pozytywnie. Aż 39 proc. pacjentów uważa, iż polska opieka zdrowotna jest zła lub bardzo zła.

Spośród trzech najgorzej ocenionych czynników na czele uplasowała się jakość wyżywienia (dla 48 proc. pacjentów lecznictwa szpitalnego było to złe doświadczenie), następnie zrozumiałe informowanie o ryzykach związanych z lekami (złe doświadczenia dla 31 proc. pacjentów lecznictwa otwartego i 38 proc. zamkniętego) oraz czas oczekiwania na przyjęcie i konsultację (w lecznictwie otwartym 28 proc. było niezadowolonych, w szpitalach - 30 proc.).

20 proc. pacjentów szpitali wskazywało, że personel medyczny nie interesował się poziomem ich bólu.

Negatywne doświadczenia pacjenci wiążą także z brakiem empatii i zainteresowania ich stanem emocjonalnym ze strony personelu medycznego. W pogłębionych wywiadach padało często w odniesieniu do lekarzy i pielęgniarek słowo „znieczulica”. Aż 31 proc. pacjentów i opiekunów uważa, że personel medyczny szpitala nie interesował się ich stanem emocjonalnym, zaś 32 proc. wskazywało na brak wsparcia emocjonalnego.

Użytkownicy usług zdrowotnych uważają, że lekarze traktują ich nie dość podmiotowo - aż 31 proc. uznało, że ich zdanie, preferencje i sytuacja nie zostały wzięte pod uwagę w decyzjach odnośnie leczenia w szpitalu. W lecznictwie otwartym problem dotyczył 24 proc. pacjentów i ich opiekunów, w szpitalu - 22 proc. Co więcej, w szpitalach 19 proc. chorych oceniło, że pielęgniarki nie słuchały ich z uwagą, a 16 proc. miało w tym obszarze (uwagi) zastrzeżenia do lekarzy. Według aż jednej czwartej ankietowanych lekarze nie byli otwarci na pytania i wątpliwości.

Blisko 30 proc. pacjentów i ich bliskich uważa, że komunikacja ze strony personelu administracyjnego jest całkowicie niezrozumiała, co przekłada się na poczucie zagubienia w placówce, jej przestrzeni i procesach.

Więcej: http://www.rynekzdrowia.pl/

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH