Raport: przemoc wobec lekarzy ze strony pacjentów

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: OIL w Gdańsku/rynekaptek.pl   14-11-2017, 15:21

Raport: przemoc wobec lekarzy ze strony pacjentów Nierzadko dochodzi do wymuszenia skierowań na określone badania czy wypisania konkretnych leków

Aktów przemocy i nieodpowiednich zachowań ze strony pacjentów doświadczyło blisko 75 procent lekarzy - wynika z najnowszego raportu Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku. Do tego dochodzą niestosowne komentarze i pomówienia w internecie.

Raport "Niewłaściwe zachowania ze strony pacjentów w stosunku do lekarzy i lekarzy dentystów" powstał na podstawie badań przeprowadzonych metodą CAVI (wywiady bezpośrednie online) w okresie od czerwca do sierpnia br. Badania przeprowadzono na reprezentatywnej grupie 794 lekarzy i lekarzy dentystów ze zróżnicowanym stażem pracy. Dwie trzecie badanych stanowiły kobiety.

Z raportu wynika, że do doświadczania przemocy i nieodpowiednich zachowań ze strony pacjentów w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy przyznało się aż dwie trzecie lekarzy. Okazuje się też, że im lekarz jest młodszy, tym częściej spotyka się z przykrymi zachowaniami pacjentów. W grupie lekarzy ze stażem poniżej 10 lat aż 82 proc. badanych doświadczyło takich sytuacji. W przypadku lekarzy ze stażem trzydziestoletnim i dłuższym odsetek spada do poziomu 54 proc.

Jak wskazuje Izba, wyjaśnienia mogą być dwa i nie wykluczają się wzajemnie. Po pierwsze, młody wiek może ośmielać część pacjentów do traktowania lekarza z góry, na przykład do prób wymuszania pożądanych przez pacjenta decyzji terapeutycznych (skierowanie na określone badania, wypisanie konkretnych leków, wystawienie zaświadczenia). Wobec starszego, doświadczonego lekarza zachowanie pacjenta może być bardziej stonowane z szacunku do przysłowiowych siwych włosów lub - tytułu specjalisty.

Po drugie, młodzi lekarze mogą bardziej przejmować się krytyką, podczas gdy starsi mają już "grubszą skórę" i nie zwracają uwagi na niewłaściwe zachowania pacjentów.

Z badań GOIL wynika również, że na przemoc ze strony pacjentów skarży się 72 proc. lekarzy i 50 proc. dentystów. To dość znacząca różnica. Może ona wynikać z tego, że pacjenci z lekarzami spotykają się częściej w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej, a z dentystami w ramach prywatnej praktyki. W drugim przypadku czas oczekiwania jest mniejszy, standard może być wyższy i występuje mniej potencjalnych sytuacji konfliktowych.

Więcej: www.oilgdansk.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH