"Reklamą apteki może być każde działanie zwiększające jej sprzedaż"

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: OIA w Warszawie/rynekaptek.pl   16-11-2016, 15:53

"Reklamą apteki może być każde działanie zwiększające jej sprzedaż" Aptekarz nie może reklamować siebie oraz swoich usług.

Wszelkie promocje, w tym cenowe, są reklamą towaru i firmy, która ich dokonuje. Stanowią więc reklamę zarówno leków, jak i sprzedającej je apteki - orzekł NSA. OIA w Warszawie przypomina farmaceutom, co jest reklamą apteki, a co nie.

Z uwagi na zawiadomienia o łamaniu art. 94a ustawy Prawo Farmaceutyczne, które wpływają do Komisji Etyki i Deontologii Zawodowej, warszawska OIA przytacza orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie reklamy działalności aptek.

„Podstawowym wyznacznikiem przekazu reklamowego jest nie tylko mniej lub bardziej wyraźna zachęta do kupna towaru, ale i faktyczne intencje podmiotu dokonującego przekazu oraz odbiór przekazu przez podmioty, do których jest kierowany. Wypowiedź jest reklamą, gdy nad warstwą informacyjną przeważa zachęta do nabycia towaru - taki cel przyświeca nadawcy wypowiedzi i tak odbiera ją przeciętny odbiorca, do którego została skierowana."

Dalej czytamy: „Wszelkie promocje, w tym cenowe, są reklamą towaru i firmy, która ich dokonuje. Stanowi reklamę zarówno leków, jak i sprzedającej je apteki, przedstawienie listy leków o obniżonej, promocyjnej cenie, wykazanej przez porównawcze zestawienie ceny niższej, stosowanej przez aptekę, obok ceny wyższej, określonej jako "cena typowa", "cena stara" lub w inny sposób sugerujący, iż apteka okresowo sprzedaje lek po obniżonej, promocyjnej cenie”.

Orzecznictwo wskazuje, że szeroki sposób rozumienia reklamy działalności aptek uzasadnia również fakt, w którym art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego - poza stwierdzeniem, że nie stanowi reklamy informacja o lokalizacji i godzinach pracy apteki lub punktu aptecznego–nie zawiera katalogu działań, które byłyby wyłączone z zakresu tego pojęcia.

NSA podkreśla również, że reklamą działalności apteki może być każde działanie zmierzające do zwiększenia sprzedaży:

- Reklama może przy tym przyjmować różne formy, w szczególności: haseł, sloganów, spotów TV, ulotek, billboardów, folderów, czy też gazetek.

Za reklamę działalności apteki zostały uznane również czynności polegające na wręczaniu bonów rabatowych oraz umieszczenie obok nazwy apteki napisów "niskie ceny", "wysokie rabaty", udzielanie bonifikaty za zrealizowanie recepty, umieszczanie treści typu: „-25%”, "tylko w tygodniu zdrowia", "hit cenowy", "bestseller", "Ilość produktów w ofercie jest ograniczona."

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH