"Reklama kształtuje zachowania konsumenckie pożądane przez producentów"

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: radareklamy.pl/ rynekaptek.pl   21-06-2016, 14:38

"Reklama kształtuje zachowania konsumenckie pożądane przez producentów"

Pewnemu widzowi nie spodobało się użyte w reklamie Domestosu określenie "molekuły higieny". Ciekawe jest uzasadnienie producenta: reklama jest pewna konwencją i należy wobec niej zachować pewien stopień racjonalnego krytycyzmu.

Widzowi chodziło i produkt Domestos 24 plus, czyli środek do czyszczenia toalet, reklamowany jako produkt, który zawiera Molekuły Higieny. Zdaniem oglądającego, jest to nazwa wymyślona przez reklamodawcę i nic nie znaczy, gdyż w znanym świecie nie ma czegoś takiego. Jest to wymysł reklamodawcy, który okłamuje potencjalnych klientów i powoduje zakup reklamowanego produktu.

"Jeśli to jest ich nazwa własna jakiegoś opatentowanego działania /czy też środka zawartego w produkcie/ to chyba powinni jasno to określić i nie żerować na nieznajomości np. chemii. Nie ma na świecie produktu, którego składnikiem mogą być molekuły higieny, a reklamodawca twierdzi, że ich produkt je zawiera, co jest oczywistym kłamstwem" – napisał w skardze do Komisji Etyki Reklamy widz.

Producent, firma Unilever , oceniła jednak w wyjaśnieniu, że wskazany zwrot „molekuły higieny" w sposób uproszczony i obrazowy wskazuje na składniki produktu - podchloryn sodu oraz chlorek cetylotrimetyloamoniowy.

Produkt przeznaczony jest do czyszczenia i dezynfekcji urządzeń i powierzchni w pomieszczeniach sanitarnych o właściwościach biobójczych, grzybobójczych, wirusobójczych i sporobójczych oraz do dezynfekcji powierzchni w szpitalach i innych zakładach opieki zdrowotnej z wyłączeniem działalności klinicznej o działaniu bakteriobójczym, grzybobójczym i wirusobójczym. Produkt został dopuszczony do obrotu na podstawie pozwolenia, wydanego przez prezesa URPL.

Zdaniem firmy, w reklamie obowiązuje specyficzny język, który posługuje się licznymi metaforami, pewną umownością, do której należy odnosić się z racjonalnym dystansem.

"Reklama ma zachęcić potencjalnych konsumentów do nabycia oferowanych towarów lub usług. Przedsiębiorcy muszą w odpowiedni sposób zwrócić uwagę odbiorcy oraz utrzymać jego zainteresowanie tak, by wiernie wracał w chwili dokonywania zakupu do określonych towarów lub usług. W ten sposób reklama kształtuje zachowania konsumenckie pożądane przez przedsiębiorców i odgrywa istotną rolę w walce rynkowej między konkurentami" - opisuje Unilever.

Dodaje: Szczególnie gdy mówimy o pokoleniu konsumentów wychowanym w świecie wszechobecnej reklamy. Uznać zatem należy, że taki konsument jest świadomy różnych zabiegów stosowanych w świecie reklamy, które mają zwrócić jego uwagę (bo też jest to istota reklamy) i w stosunku do których musi zachować pewien stopień racjonalnego krytycyzmu.

Ostatecznie KER uznał, że reklama nie może nadużywać zaufania odbiorców wykorzystując ich brak doświadczenia lub wiedzy i zalecił wprowadzenie w reklamie zmian, aby przedstawiany składnik produktu zwany „molekułami higieny" został odpowiednio zdefiniowany.


Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.