Reklama produktu homeopatycznego: poszło o substancję aktywną

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: KER/ rynekaptek.pl   16-08-2016, 09:33

Reklama produktu homeopatycznego: poszło o substancję aktywną Reklama tego preparatu wzbudziła podejrzenia słuchacza, że nie ma w nim substancji aktywnej

Reklama radiowa leku o nazwie Oscillococcinum zawiera treść "czynna substancja jest...". To jest sformułowanie wprowadzające konsumenta w błąd, ponieważ w preparacie nie ma cząsteczki substancji aktywnej - informuje KER słuchacz. Czy ma rację?

Do Komisji Etyki Reklamy trafiła skarga słuchacza, który zainteresował się reklamą radiową Oscillococcinum.

"W jednym gramie preparatu znajduje się 0,85 g sacharozy (cukru spożywczego) oraz 0,15 g laktozy (cukru mlecznego). Substancja aktywna "znajdująca się" w sprzedawanym preparacie ma stężenie 200C, odpowiadające 1 części substancji aktywnej na 10^400 (jedynka i 400 zer) części rozpuszczalnika. W praktyce oznacza to, że w peletkach preparatu nie znajduje się ani jedna cząsteczka substancji aktywnej. Takie stężenie przekracza graniczne rozcieńczenia określone przez liczbę Avogadra. Nieuczciwe jest w tej sytuacji mówienie o substancji aktywnej" - informuje dalej słuchacz.

Jak wyjaśnia producent preparatu, firma Boiron, produkt leczniczy Oscillococcinum jest dopuszczony do obrotu w sposób zgodny z postanowieniami ustawy z dnia 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne. Przed dopuszczeniem do obrotu Oscillococcinum, jak każdy produkt leczniczy pomyślnie przeszedł długotrwałą i kompleksową weryfikację, określającą wszelkie jego istotne cechy, w tym oczywiście także substancję czynną.

"Poddanie zatem przez skarżącego w wątpliwość zasadność zamieszczenia wskazanych przez niego informacji, w sposób oczywisty zaprzecza nie tylko obowiązującym przepisom prawa, ale i podważa kompetencje organów państwa, które stoją na straży poprawności i zasadności ich zamieszczania, takich jak Urząd Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych. Główny Inspektor Farmaceutyczny, czy w końcu Minister Zdrowia. Jeżeli zatem, zdaniem przywołanych organów państwa, produkt leczniczy Oscillococcinum zawiera określoną w reklamie substancję czynną, to podważanie tego faktu przez skarżącego jest co najmniej niezrozumiałe" - argumentuje producent.

Zespół Orzekający KER nie dopatrzył się w tej reklamie naruszenia norm Kodeksu Etyki Reklamy i uznał, że nie nadużywa ona zaufania odbiorców, ani nie wykorzystuje ich braku doświadczenia lub wiedzy.

Zaznaczono, że w reklamie zawarto informację dotyczącą wskazania do stosowania tego produktu: „objawy grypy, przeziębienia i infekcji grypopodobnych: gorączka (do 38,5°C), uczucie ogólnego rozbicia, bóle mięśniowe i kostno-stawowe", które to sformułowanie jest zgodne z Charakterystyką Produktu Leczniczego tego produktu.




comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH