Reklamy leków służą biznesowi, a nie edukacji

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Milena Motyl/rynekaptek.pl   06-09-2016, 08:01

Reklamy leków służą biznesowi, a nie edukacji Nasycenie lekami już mamy za sobą - uważa Prezes PASMI. Bardziej rozwija się rynek suplementów diety, wyrobów medycznych i kosmetyków.

Jeżeli w reklamie podawana jest fałszywa informacja, trudno się oburzać, że resort chce wprowadzić dotkliwe kary za emisję takich reklam. Mówienie prawdy jest podstawą porządku prawnego i publicznego – mówi dr Krzysztof Bukiel.

Ministerstwo Zdrowia zapowiada walkę z nieprawdziwymi treściami w reklamach leków i wyrobów medycznych. Przestrogą dla producentów leków, których reklamy zawierają informacje nieprawdziwe, mają być poważne kary finansowe, egzekwowane niemal natychmiastowo. Zdaniem Ministerstwa „konsument powinien być skutecznie chroniony”. Jak zapowiedział wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda, resort „nie zamierza zakazywać reklam leków i produktów leczniczych, ale będzie walczyć z fałszywymi informacjami w reklamach”.

Ewa Jankowska, prezes Polskiego Związku Producentów Leków bez Recepty (PASMI) przyznaje, że kreatywność komunikacji w reklamach jest wysoka. - Stoimy na stanowisku, że konsument powinien otrzymywać rzetelne informacje. Reklama jest jednym z elementów edukacji, dlatego informacja powinna być rzetelna, wiarygodna i prawdziwa – przekonywała prezes PASMI w trakcie audycji w Polskim Radiu pt. "Prawda o reklamie leków. Ta branża ma zarabiać", emitowanej 1 września br.

Jednocześnie Ewa Jankowska jest zdania, że pacjenci powinni nauczyć się czytać ulotkę ze zrozumieniem, aby umieli oddzielić część promocyjną od rzeczywistej informacji. - Ważne jest, aby propozycja kar była adekwatna do przewinienia. Ministerstwo Zdrowia zaproponowało prowadzenie katalogu przewinień. Czekamy teraz na konkretne informacje ze strony resortu.

Jankowska dodała, że sama reklama nie rozwiąże świadomości i edukacji pacjenta. - Trzeba zwrócić uwagę, że w każdej reklamie jest odniesienie do czytania ulotki. To ulotka jest źródłem informacji rzetelniej i obiektywnej, dlatego pacjent powinien przede wszystkim zapoznać się z treścią ulotki, przynajmniej w zakresie dawkowania. To są bardzo ważne elementy, na które pacjenci zwykle nie zwracają uwagi – powiedziała.

Pacjencie – czytaj ulotki!
Jankowska uważa, że pacjent powinien uzyskać wiedzę o produkcie nie tylko po zakupieniu produktu, ale także wtedy, gdy dowie się o leku z reklamy: -Firmy farmaceutyczne posiadają strony, na których znajduje się pełna ulotka dotycząca produkowanego przez firmę leku.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.