Reklamy leków służą biznesowi, a nie edukacji

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Milena Motyl/rynekaptek.pl   06-09-2016, 08:01

Reklamy leków służą biznesowi, a nie edukacji Nasycenie lekami już mamy za sobą - uważa Prezes PASMI. Bardziej rozwija się rynek suplementów diety, wyrobów medycznych i kosmetyków.

Jeżeli w reklamie podawana jest fałszywa informacja, trudno się oburzać, że resort chce wprowadzić dotkliwe kary za emisję takich reklam. Mówienie prawdy jest podstawą porządku prawnego i publicznego – mówi dr Krzysztof Bukiel.

Ministerstwo Zdrowia zapowiada walkę z nieprawdziwymi treściami w reklamach leków i wyrobów medycznych. Przestrogą dla producentów leków, których reklamy zawierają informacje nieprawdziwe, mają być poważne kary finansowe, egzekwowane niemal natychmiastowo. Zdaniem Ministerstwa „konsument powinien być skutecznie chroniony”. Jak zapowiedział wiceminister zdrowia Krzysztof Łanda, resort „nie zamierza zakazywać reklam leków i produktów leczniczych, ale będzie walczyć z fałszywymi informacjami w reklamach”.

Ewa Jankowska, prezes Polskiego Związku Producentów Leków bez Recepty (PASMI) przyznaje, że kreatywność komunikacji w reklamach jest wysoka. - Stoimy na stanowisku, że konsument powinien otrzymywać rzetelne informacje. Reklama jest jednym z elementów edukacji, dlatego informacja powinna być rzetelna, wiarygodna i prawdziwa – przekonywała prezes PASMI w trakcie audycji w Polskim Radiu pt. "Prawda o reklamie leków. Ta branża ma zarabiać", emitowanej 1 września br.

Jednocześnie Ewa Jankowska jest zdania, że pacjenci powinni nauczyć się czytać ulotkę ze zrozumieniem, aby umieli oddzielić część promocyjną od rzeczywistej informacji. - Ważne jest, aby propozycja kar była adekwatna do przewinienia. Ministerstwo Zdrowia zaproponowało prowadzenie katalogu przewinień. Czekamy teraz na konkretne informacje ze strony resortu.

Jankowska dodała, że sama reklama nie rozwiąże świadomości i edukacji pacjenta. - Trzeba zwrócić uwagę, że w każdej reklamie jest odniesienie do czytania ulotki. To ulotka jest źródłem informacji rzetelniej i obiektywnej, dlatego pacjent powinien przede wszystkim zapoznać się z treścią ulotki, przynajmniej w zakresie dawkowania. To są bardzo ważne elementy, na które pacjenci zwykle nie zwracają uwagi – powiedziała.

Pacjencie – czytaj ulotki!
Jankowska uważa, że pacjent powinien uzyskać wiedzę o produkcie nie tylko po zakupieniu produktu, ale także wtedy, gdy dowie się o leku z reklamy: -Firmy farmaceutyczne posiadają strony, na których znajduje się pełna ulotka dotycząca produkowanego przez firmę leku.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH