Różnica w cenie leku wynika z wydatków przeznaczonych na reklamę

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Sejm/ rynekaptek.pl   14-11-2016, 13:22

Różnica w cenie leku wynika z wydatków przeznaczonych na reklamę Lekarze nie mogą występować w tego typu spotach, ale często wykorzystuje się do tego celu aktorów wcielających się w rolę eksperta lub lekarza

Reklama jednego z popularnych leków przeciwbólowych w samej tylko telewizji, w 2015 roku emitowana była ponad 62 tysiące razy. Częstotliwość reklamy przekłada się na wyniki sprzedaży leków i ich nadkonsumpcji.

Od wielu lat mamy do czynienia ze stałym i bardzo dynamicznym wzrostem wydatków branży farmaceutycznej na reklamę. W roku 2010 wydatki brutto na reklamę wyniosły 2,85 mld zł, w 2015 - już 5,46 mld zł.

- Przekłada się to na częstotliwość emitowania reklam w mediach. Reklama jednego z popularnych leków przeciwbólowych w samej tylko telewizji, w 2015 roku emitowana była ponad 62 tysiące razy. Trudno się dziwić koncernom farmaceutycznym, że decydują się na wydawanie tak znacznych środków na marketing, gdyż zwyczajnie przekłada się to na wyniki sprzedaży - zauważa posłanka Mirosława Stachowiak- Różecka.

W jej ocenie, przekłada się też na cenę leków: - Dla porównania, najtańszy lek zawierający w swoim składzie substancję czynną - paracetamol - kosztuje 3,99 zł za 50 tabletek, a lek innej marki, zawierający takie samo stężenie substancji czynnej oraz taką samą liczbę tabletek w opakowaniu kosztuje ponad 16 zł.

- Niewątpliwie różnica w cenie nie wynika z procesu produkcji, tylko z wydatków przeznaczonych na reklamę. Same reklamy mają uświadomić odbiorcom, że lek danej marki to najlepszy wybór. Co prawda lekarze nie mogą występować w tego typu spotach, ale często wykorzystuje się do tego celu aktorów wcielających się w rolę eksperta lub lekarza. Osobiście uważam to za świadome wprowadzenie ludzi w błąd. Natomiast dziś prawo nie zakazuje tego typu praktyk - dodaje posłanka.

Negatywny efekty omawianego problemu możemy zauważyć przeglądając dane GUS-u dotyczące farmakoterapii stosowanej wśród Polaków. Na podstawie analizy stosowanych specyfików okazuje się bowiem, że niemal 40% stosujących leki sięgało po farmaceutyki z powodu bólu głowy. Jednocześnie z suplementów diety korzystało 42,3% osób stosujących jakiekolwiek leki.

Spożycie leków w poszczególnych grupach wiekowych również budzi powody do zastanowienia. Wśród dzieci od 0 do 6 lat odsetek stosujących leki lub suplementy diety wyniósł ponad 75%. Wraz z wiekiem rośnie spożycie leków lub suplementów diety. Odsetek wśród osób pomiędzy 45, a 59 rokiem życia wynosi już 81%, a odsetek w grupie osób starszych (powyżej 70 roku życia) stanowi 96,9%.

W związku z tymi problemami, posłanka pyta ministra zdrowia, kiedy resort przedstawi zapowiadane zmiany w zakresie reklam na rynku farmaceutyków?

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH