Sieciowe praktyki: pacjent nabiera błędnego przekonania, że właśnie nabył tani lek?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   09-02-2017, 09:03

Sieciowe praktyki: pacjent nabiera błędnego przekonania, że właśnie nabył tani lek? Jak podkreślał Marek Tomków, jednym z argumentów sieci aptecznych o ich wyższości nad indywidualnymi jest taniość

Średnia wartość paragonu w aptece sieciowej wynosi około 66 zł, w indywidualnej zaledwie 40 zł. Skąd więc to wrażenie niskich cen w sieci? Wyjaśnienia tego zjawiska podjął się Marek Tomków, wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej.

- W związku ze zwiększeniem się w drastyczny sposób ilości aptek sieciowych, tradycyjne, polskie apteki musiały podjąć trudną i nierówną walkę o przetrwanie i godne wykonywanie zawodu farmaceuty. Dlatego Parlamentarny Zespół ds. Regulacji Rynku Farmaceutycznego stworzył projekt ustawy, aby nie dopuścić do kolejnych nadużyć. Stworzona regulacja to przemyślany i potrzebny krok, o którym mówi się od długiego czasu - mówił Marek Tomków podczas konferencji na temat planowanych zmian w prawie farmaceutycznym (Warszawa, 8 lutego 2017r.).

Tak tanio, że aż drożej
Jak podkreślał Marek Tomków, jednym z argumentów sieci aptecznych o ich wyższości nad indywidualnymi jest taniość. Zgodnie z prezentowanymi danymi, leki w sieciowych aptekach są nawet o 20–30 procent. - Sprawdziliśmy te informacje i według danych IMS, ceny leków OTC z koszyka TOP50 są niższe o 4-5 procent - podał wiceprezes Izby.

Skąd więc to wrażenie niskich cen? - Sieci stosują praktykę obniżania cen najbardziej "opiniotwórczych" leków spośród kilkudziesięciu tysięcy preparatów. W ten sposób pacjent nabiera błędnego przekonania, że właśnie nabył tani lek - wyjaśniał Marek Tomków.

Wskazał na wręcz odwroty efekt. Średnia wartość paragonu w aptece sieciowej wynosi około 66 zł, w indywidualnej zaledwie 40 zł. Jego zdaniem, test to m.in. efektem "wciskania" - przy okazji kupowania leków - wysokomarżowych suplementów diety.

- Niektóre duże sieci apteczne zarabiają często kosztem pacjentów, stosując sprawdzone techniki sprzedaży oraz zabiegi cenowe (2 w cenie 1-ego, promocje, rabaty, karty lojalnościowe). Pacjent tak naprawdę w tym procesie nie oszczędza pieniędzy, ponieważ często z zakupów wychodzi ze znacznie większą i niepotrzebną ilością leków oraz suplementów - opisywał.

- Tanie leki to nie zasługa aptek sieciowych, ale ustawy refundacyjnej wprowadzającej sztywne ceny i marże ponad 4 tys. leków, w tym leków dla seniorów. I należy pamiętać, że leki refundowane mają taką samą cenę w każdej aptece - dodał.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH