Sieciowe praktyki: pacjent nabiera błędnego przekonania, że właśnie nabył tani lek?

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   09-02-2017, 09:03

Sieciowe praktyki: pacjent nabiera błędnego przekonania, że właśnie nabył tani lek? Jak podkreślał Marek Tomków, jednym z argumentów sieci aptecznych o ich wyższości nad indywidualnymi jest taniość

Średnia wartość paragonu w aptece sieciowej wynosi około 66 zł, w indywidualnej zaledwie 40 zł. Skąd więc to wrażenie niskich cen w sieci? Wyjaśnienia tego zjawiska podjął się Marek Tomków, wiceprezes Naczelnej Rady Aptekarskiej.

- W związku ze zwiększeniem się w drastyczny sposób ilości aptek sieciowych, tradycyjne, polskie apteki musiały podjąć trudną i nierówną walkę o przetrwanie i godne wykonywanie zawodu farmaceuty. Dlatego Parlamentarny Zespół ds. Regulacji Rynku Farmaceutycznego stworzył projekt ustawy, aby nie dopuścić do kolejnych nadużyć. Stworzona regulacja to przemyślany i potrzebny krok, o którym mówi się od długiego czasu - mówił Marek Tomków podczas konferencji na temat planowanych zmian w prawie farmaceutycznym (Warszawa, 8 lutego 2017r.).

Tak tanio, że aż drożej
Jak podkreślał Marek Tomków, jednym z argumentów sieci aptecznych o ich wyższości nad indywidualnymi jest taniość. Zgodnie z prezentowanymi danymi, leki w sieciowych aptekach są nawet o 20–30 procent. - Sprawdziliśmy te informacje i według danych IMS, ceny leków OTC z koszyka TOP50 są niższe o 4-5 procent - podał wiceprezes Izby.

Skąd więc to wrażenie niskich cen? - Sieci stosują praktykę obniżania cen najbardziej "opiniotwórczych" leków spośród kilkudziesięciu tysięcy preparatów. W ten sposób pacjent nabiera błędnego przekonania, że właśnie nabył tani lek - wyjaśniał Marek Tomków.

Wskazał na wręcz odwroty efekt. Średnia wartość paragonu w aptece sieciowej wynosi około 66 zł, w indywidualnej zaledwie 40 zł. Jego zdaniem, test to m.in. efektem "wciskania" - przy okazji kupowania leków - wysokomarżowych suplementów diety.

- Niektóre duże sieci apteczne zarabiają często kosztem pacjentów, stosując sprawdzone techniki sprzedaży oraz zabiegi cenowe (2 w cenie 1-ego, promocje, rabaty, karty lojalnościowe). Pacjent tak naprawdę w tym procesie nie oszczędza pieniędzy, ponieważ często z zakupów wychodzi ze znacznie większą i niepotrzebną ilością leków oraz suplementów - opisywał.

- Tanie leki to nie zasługa aptek sieciowych, ale ustawy refundacyjnej wprowadzającej sztywne ceny i marże ponad 4 tys. leków, w tym leków dla seniorów. I należy pamiętać, że leki refundowane mają taką samą cenę w każdej aptece - dodał.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH