Skład ważniejszy od nazwy

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Tomasz Dąbrowski/rynekaptek.pl   30-05-2011, 06:32

Skład ważniejszy od nazwy

Na pewnych lekach świetnie się zarabia, więc wiele firm farmaceutycznych postanowiło wyprodukować swoje produkty. W efekcie na rynku w różnych postaciach dostępnych jest kilkanaście, czasem nawet kilkadziesiąt, preparatów z tą samą substancją czynną, różniących się nazwą handlową i ceną.

Każdy lek ma nazwę międzynarodową, która jest podstawową, obowiązującą na całym świecie nazwą leku i związaną z jego budową chemiczną np.: ibuprofen, paracetamol, omeprazol, kwas acetylosalicylowy, ramipryl, azitromycyna itd. Ale każdy lek wprowadzany do obrotu czy to poprzez apteki czy choćby kioski "Ruchu" posiada ponadto nazwę handlową nadaną przez producenta.

Leki homeopatyczne są oznaczane według potencji (potęg) homeopatycznych, które wskazują na siłę i zakres działania. Litera przy nazwie leku określa rodzaj potencji (związany ze sposobem produkcji), natomiast liczba określa stopień spotęgowania roztworu (stopień zdynamizowania, czyli liczbę rozcieńczeń i jednoczesnych energicznych wytrząsań, którym został poddany surowiec podczas produkcji leku homeopatycznego). Ten kod literowo-cyfrowy zostaje wymieniony po łacińskiej nazwie środka homeopatycznego, na przykład: Arnica montana (arnika górska) D6, Natrium muriaticum (sól morska) MK, Apis (jad pszczeli) D12.

OTC pod specjalną uwagą

Nazwy cząsteczek i wymyślanie dla nich nazw marketingowych to fascynujący rozdział działalności producentów leków. Dobrane tak, by zarówno lekarze jak i pacjenci możliwie szybko zapamiętali je i w pozytywny sposób kojarzyli (a w efekcie sięgali po dany lek jak najczęściej) jest zwykle elementem całego planu marketingowego firmy farmaceutycznej.

Karol Poznański, PR Manager w MSD Polska wskazuje, że nazwy powinny wyróżniać się od siebie choćby dlatego, iż muszą je jakoś rozróżniać lekarze: - Budowanie świadomości marki u pacjenta może dotyczyć wyłącznie leków nie na receptę – zastrzega jednak Poznański.

A jest o co walczyć, bo rynek produktów OTC
w Polsce (apteczny i pozaapteczny) wart jest ponad 8 mld zł (w cenach końcowych). Istnieje masa sposobów na wyciąganie pieniędzy od pacjentów. Wielu z nich nie wie, że większość leków można kupić taniej. Na swojej niewiedzy mogą stracić od kilku do nawet kilkuset złotych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH