Sponsorowanie edukacji lekarzy przez firmy farmaceutyczne to powielanie biedy polskiej medycyny

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   03-12-2018, 08:01

 Sponsorowanie edukacji lekarzy przez firmy farmaceutyczne to powielanie biedy polskiej medycyny Uczestnicy spotkania wskazali też, iż obecnie korupcja to nie są pieniądze dawane pod stołem (fot. archiwum)

Polska medycyna jest biedna, pensje początkujących nie są zbyt wysokie, w tej sytuacji fakt, że firma farmaceutyczna płaci za konferencję to jest proteza tego, że lekarza na nią nie stać - ocenia Jacek Bujko, komentując skłonność lekarzy do współpracy z firmami farmaceutycznymi.

- Pytamy przyszłych pracowników, po co branża farmaceutyczna zatrudnia przedstawicieli medycznych? Padają przeróżne odpowiedzi: żeby dostarczyć informacje, żeby pomagać, żeby zwiększyć przepisywanie leków, żeby zbierać informacje o działaniach niepożądanych - wymieniał Ireneusz Martyniuk, wiceprezes zarządu Polpharmy, podczas konferencji "Przejrzystość współpracy przemysłu farmaceutycznego ze środowiskiem medycznym i organizacjami pacjentów" (Warszawa, 30 listopada 2018r.).

Dodał: - Według nas, jesteśmy po to, żeby nasze produkty były stosowane w taki sposób, aby jak największa liczba pacjentów mogła z nich jak najbardziej skorzystać. Po pierwsze jesteśmy zobowiązani dostarczyć informacje o leku, po drugie pokazać, jak ten lek powinien być stosowany z najlepszą korzyścią, po trzecie, sprawdzić i upewnić się czy jesteśmy dobrze zrozumiani, po czwarte, by móc porównać proponowaną terapię z innymi, dając lekarzowi świadomy wybór. Na koniec naszą rolą i obowiązkiem jest zebranie informacji o działaniach niepożądanych.

Czy firma farmaceutyczna powinna komunikować się ze środowiskiem lekarskim? - Wydaje się, że tak. Bo skąd lekarze mają wiedzieć, że powstał nowy lek. Czy są do tego potrzebni REP? Kiedyś wydawało się, że to jest warunek niezbędny. Dzisiaj, 47 proc. lekarzy mówi, że to jest dla nich najlepsze źródło informacji, bo dostają wiedzę przetworzoną, przygotowaną, bez wysiłku i natychmiastowo. Zatem firma zatrudnia REP, żeby znaleźć taki sposób, żeby jej produkty znalazły zastosowanie. Ale jest też 24 proc. lekarzy, którzy tego nie chcą. I wtedy firmy mają inne możliwości do komunikacji ze środowiskiem lekarskim – dodał.

Informacja czy marketing?
Inaczej na te relacje przedstawiciel – lekarz patrzy Marta Makowska, socjolog z Wydziału Nauk Społecznych SGGW: - Z moich badań z 2013 roku wynika, że większość lekarzy przyjmuje przedstawicieli medycznych. REP są postrzegani jako jedno z głównych źródeł informacji. Jednak znam badania, które pokazują, że firmy farmaceutyczne wolą raczej dzielić się z lekarzami przekazem marketingowym niż rzetelnymi informacjami na temat leków.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH