Sposób przedstawienia może sugerować, że chodzi o lek

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: KRRiT, LJ/ rynekaptek.pl   26-04-2016, 13:26

Sposób przedstawienia może sugerować, że chodzi o lek

Produkty noszące tą samą nazwę, a mające różną postać mogą różnić się, jeśli chodzi o to, czym są. Sanostol syrop jest produktem leczniczym, a Sanostol w postaci tabletek musujących i Sanstol tran - suplementy diety - zwraca uwagę w swoim raporcie KRRIT.

Często dla widza zaciera się różnica miedzy lekiem a suplementem. Innym przykładem są leki na wątrobę, które zawierają L-asparaginian czy cholinę – przez lata były to leki. Obecnie można dostać suplementy diety prawie z tym samym składem, wystarczyło, że producent obniżył dawkę.

- Podobnie jest z Rutinoscorbinem, który jest lekiem, ale już Junior Rutinoscorbin w postaci żelków już nie jest lekiem, a suplementem. Kierowanie się jedynie nazwą leku przy decyzji czy mamy do czynienia z produktem leczniczym czy suplementem diety może być mylące - wynika z raportu przygotowanego dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji pt. "Emisja przekazów handlowych produktów zdrowotnych i leków w programach telewizyjnych". Raport w załączeniu.

Najlepiej reklamują się leki i suplementy
Analizie poddano przekazy handlowe wyemitowane w czterech telewizyjnych programach uniwersalnych – TVP 1, TVP 2, POLSAT i TVN (dane telewizji TVN z roku 1997 obejmują przekazy handlowe wyemitowane w telewizji WISŁA i TVN), w latach 1997-2015 (do III kwartału).

Wyniki wskazują, że rośnie udział przekazów handlowych z sektora produkty zdrowotne i leki w całości wyemitowanych reklam. W 1997 r. przekazy te stanowiły 4,6% wszystkich przekazów, w 2015 r. już prawie co czwarta reklama wyemitowana w TVP 1, TVP 2, TVN i POLSAT była przekazem handlowych produktów zdrowotnych i leków (24,7%). Dziś to największa grupa produktowa reklamowana w programach uniwersalnych (kolejną stanowi żywność, której udział w emisji wszystkich reklam wynosi 18,1%). 

Najwięcej reklam produktów zdrowotnych i leków w analizowanym okresie wyemitowała telewizja TVP 2 – ponad 280 tysięcy spotów. Rekordowy pod tym względem był rok 2014, w którym TVP 2 wyemitowała 66 817 takich reklam. Należy jednak pamiętać, że wyniki z 2015 r. obejmują trzy pierwsze kwartały, więc najprawdopodobniej w 2015 r. w TVP 2 zostanie wyemitowanych więcej przekazów handlowych z sektora produkty zdrowotne i leki niż w poprzednich latach.

Najwięcej w programach uniwersalnych ukazało się przekazów handlowych preparatów przeciwbólowych i przeciwgorączkowych – 185 809 (20% z wszystkich), witamin, preparatów wzmacniających 128 657 (14%) i środków do ochrony jamy brzusznej – 120 831 (13%). Jednymi kategoriami, które obecnie nie są reklamowane – to leki homeopatyczne i leki przeciw cukrzycy.

DO POBRANIA


comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH