Sposób przedstawienia może sugerować, że chodzi o lek

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: KRRiT, LJ/ rynekaptek.pl   26-04-2016, 13:26

Sposób przedstawienia może sugerować, że chodzi o lek

Produkty noszące tą samą nazwę, a mające różną postać mogą różnić się, jeśli chodzi o to, czym są. Sanostol syrop jest produktem leczniczym, a Sanostol w postaci tabletek musujących i Sanstol tran - suplementy diety - zwraca uwagę w swoim raporcie KRRIT.

Często dla widza zaciera się różnica miedzy lekiem a suplementem. Innym przykładem są leki na wątrobę, które zawierają L-asparaginian czy cholinę – przez lata były to leki. Obecnie można dostać suplementy diety prawie z tym samym składem, wystarczyło, że producent obniżył dawkę.

- Podobnie jest z Rutinoscorbinem, który jest lekiem, ale już Junior Rutinoscorbin w postaci żelków już nie jest lekiem, a suplementem. Kierowanie się jedynie nazwą leku przy decyzji czy mamy do czynienia z produktem leczniczym czy suplementem diety może być mylące - wynika z raportu przygotowanego dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji pt. "Emisja przekazów handlowych produktów zdrowotnych i leków w programach telewizyjnych". Raport w załączeniu.

Najlepiej reklamują się leki i suplementy
Analizie poddano przekazy handlowe wyemitowane w czterech telewizyjnych programach uniwersalnych – TVP 1, TVP 2, POLSAT i TVN (dane telewizji TVN z roku 1997 obejmują przekazy handlowe wyemitowane w telewizji WISŁA i TVN), w latach 1997-2015 (do III kwartału).

Wyniki wskazują, że rośnie udział przekazów handlowych z sektora produkty zdrowotne i leki w całości wyemitowanych reklam. W 1997 r. przekazy te stanowiły 4,6% wszystkich przekazów, w 2015 r. już prawie co czwarta reklama wyemitowana w TVP 1, TVP 2, TVN i POLSAT była przekazem handlowych produktów zdrowotnych i leków (24,7%). Dziś to największa grupa produktowa reklamowana w programach uniwersalnych (kolejną stanowi żywność, której udział w emisji wszystkich reklam wynosi 18,1%). 

Najwięcej reklam produktów zdrowotnych i leków w analizowanym okresie wyemitowała telewizja TVP 2 – ponad 280 tysięcy spotów. Rekordowy pod tym względem był rok 2014, w którym TVP 2 wyemitowała 66 817 takich reklam. Należy jednak pamiętać, że wyniki z 2015 r. obejmują trzy pierwsze kwartały, więc najprawdopodobniej w 2015 r. w TVP 2 zostanie wyemitowanych więcej przekazów handlowych z sektora produkty zdrowotne i leki niż w poprzednich latach.

Najwięcej w programach uniwersalnych ukazało się przekazów handlowych preparatów przeciwbólowych i przeciwgorączkowych – 185 809 (20% z wszystkich), witamin, preparatów wzmacniających 128 657 (14%) i środków do ochrony jamy brzusznej – 120 831 (13%). Jednymi kategoriami, które obecnie nie są reklamowane – to leki homeopatyczne i leki przeciw cukrzycy.

DO POBRANIA


comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.