Szef aptekarzy m.in. o opiece farmaceutycznej

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Aptekarz Polski/ rynekaptek.pl   14-09-2015, 09:07

Szef aptekarzy m.in. o opiece farmaceutycznej Szef aptekarzy o opiece farmaceutycznej

Idei opieki farmaceutycznej nie można wykorzystywać do działań marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży leków oferowanych przez apteki. W szczególności nie można wykorzystywać idei opieki farmaceutycznej do promocji programów lojalnościowych - przypomina dr Grzegorz Kucharewicz prezes NRA.

- Pojęcie opieki farmaceutycznej w polskim ustawodawstwie pojawiło się dzięki inicjatywie Naczelnej Izby Aptekarskiej. Odpowiedni przepis prawny, zaproponowany przez przedstawicieli NIA znalazł się w nowelizacji ustawy o izbach aptekarskich z 10 stycznia 2008 roku - przypomina szef samorządu aptekarskiego w najnowszym wydaniu "Aptekarza Polskiego" (nr 108/86).

Art. 2a ust. 1 pkt 7 tej ustawy stanowi, że „wykonywanie zawodu farmaceuty ma na celu ochronę zdrowia publicznego i obejmuje udzielanie usług farmaceutycznych”, polegających między innymi na „sprawowaniu opieki farmaceutycznej polegającej na dokumentowanym procesie, w którym farmaceuta, współpracując z pacjentem i lekarzem, a w razie potrzeby z przedstawicielami innych zawodów medycznych, czuwa nad prawidłowym przebiegiem farmakoterapii w celu uzyskania określonych jej efektów poprawiających jakość życia pacjenta”.

Pojęcie opieki farmaceutycznej obecne jest również w rozporządzeniu ministra zdrowia w sprawie szkoleń ciągłych farmaceutów jako jedna z dziedzin objętych szkoleniami ciągłymi.

"Dzisiaj farmaceuci mają podstawy formalne i merytoryczne, żeby taką opiekę sprawować. (...) Opieka farmaceutyczna przypisana jest do zawodu farmaceuty. Może ją sprawować jedynie farmaceuta, który czuwa nad prawidłowym przebiegiem farmakoterapii. Z przytoczonego wyżej przepisu art. 2a ustawy o izbach aptekarskich i orzeczeń sądów administracyjnych wynika jednoznacznie, że nie można wykorzystywać idei opieki farmaceutycznej do działań marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży leków oferowanych przez apteki" - pisze dr Kucharewicz.

Dodaje: - W szczególności nie można wykorzystywać idei opieki farmaceutycznej do promocji programów lojalnościowych, które – zgodnie z orzeczeniami sądów administracyjnych – uznane zostały za formę reklamy działalności apteki.

- Przy tworzeniu systemu opieki farmaceutycznej, co – jak wynika choćby z doświadczeń brytyjskich – jest procesem kosztownym i trwającym wiele lat, nie może dochodzić do różnicowania aptek na dobre i gorsze, czyli pozbawione możliwości funkcjonowania w tym systemie. Opieka farmaceutyczna nie może stać się instrumentem służącym do eliminowania z rynku części aptek - uważa szef Rady.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.