Szef aptekarzy m.in. o opiece farmaceutycznej

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Aptekarz Polski/ rynekaptek.pl   14-09-2015, 09:07

Szef aptekarzy m.in. o opiece farmaceutycznej Szef aptekarzy o opiece farmaceutycznej

Idei opieki farmaceutycznej nie można wykorzystywać do działań marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży leków oferowanych przez apteki. W szczególności nie można wykorzystywać idei opieki farmaceutycznej do promocji programów lojalnościowych - przypomina dr Grzegorz Kucharewicz prezes NRA.

- Pojęcie opieki farmaceutycznej w polskim ustawodawstwie pojawiło się dzięki inicjatywie Naczelnej Izby Aptekarskiej. Odpowiedni przepis prawny, zaproponowany przez przedstawicieli NIA znalazł się w nowelizacji ustawy o izbach aptekarskich z 10 stycznia 2008 roku - przypomina szef samorządu aptekarskiego w najnowszym wydaniu "Aptekarza Polskiego" (nr 108/86).

Art. 2a ust. 1 pkt 7 tej ustawy stanowi, że „wykonywanie zawodu farmaceuty ma na celu ochronę zdrowia publicznego i obejmuje udzielanie usług farmaceutycznych”, polegających między innymi na „sprawowaniu opieki farmaceutycznej polegającej na dokumentowanym procesie, w którym farmaceuta, współpracując z pacjentem i lekarzem, a w razie potrzeby z przedstawicielami innych zawodów medycznych, czuwa nad prawidłowym przebiegiem farmakoterapii w celu uzyskania określonych jej efektów poprawiających jakość życia pacjenta”.

Pojęcie opieki farmaceutycznej obecne jest również w rozporządzeniu ministra zdrowia w sprawie szkoleń ciągłych farmaceutów jako jedna z dziedzin objętych szkoleniami ciągłymi.

"Dzisiaj farmaceuci mają podstawy formalne i merytoryczne, żeby taką opiekę sprawować. (...) Opieka farmaceutyczna przypisana jest do zawodu farmaceuty. Może ją sprawować jedynie farmaceuta, który czuwa nad prawidłowym przebiegiem farmakoterapii. Z przytoczonego wyżej przepisu art. 2a ustawy o izbach aptekarskich i orzeczeń sądów administracyjnych wynika jednoznacznie, że nie można wykorzystywać idei opieki farmaceutycznej do działań marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży leków oferowanych przez apteki" - pisze dr Kucharewicz.

Dodaje: - W szczególności nie można wykorzystywać idei opieki farmaceutycznej do promocji programów lojalnościowych, które – zgodnie z orzeczeniami sądów administracyjnych – uznane zostały za formę reklamy działalności apteki.

- Przy tworzeniu systemu opieki farmaceutycznej, co – jak wynika choćby z doświadczeń brytyjskich – jest procesem kosztownym i trwającym wiele lat, nie może dochodzić do różnicowania aptek na dobre i gorsze, czyli pozbawione możliwości funkcjonowania w tym systemie. Opieka farmaceutyczna nie może stać się instrumentem służącym do eliminowania z rynku części aptek - uważa szef Rady.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH