Transparentność w USA: nawet milion dolarów kary

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: blog.dzp.pl/ rynekaptek.pl   18-10-2017, 10:04

Transparentność w USA: nawet milion dolarów kary Regulacja przewiduje, że publikowane muszą być wszystkie prezenty o wartości powyżej 10 dolarów lub o rocznej sumie większej niż 100 dolarów

W Polsce koncerny farmaceutyczne będące sygnatariuszami Kodeksu Przejrzystości INFARMA opublikowały zestawienia kwot przekazanych przedstawicielom zawodów medycznych oraz organizacjom. Wyników tych analiz nie można jednak uznać za w pełni reprezentatywne.

Dotyczą jedynie pewnego wycinku wsparcia finansowego udzielanego przez koncerny, zaś udzielenie zgody na publikację danych osobowych jest fakultatywne. Dla przybliżenia tylko co piąty przedstawiciel zawodów medycznych wyrażał zgodę na ich publikację - przypomina mec. Sabina Kornacka-Wieteska z kancelarii DZP.

Skalę przekazywania korzyści lekarzom zweryfikowano także na podstawie badania przeprowadzonego na Wydziale Nauk Społecznych w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie przez dr Martę Makowską. Należy podkreślić, że lekarze dobrowolnie wypełniali ankietę z pytaniami, zatem poniższe wyniki nie odzwierciedlają rzeczywistych wyników w skali kraju, niemniej jednak stanowią pomocny obraz tego, w jaki sposób Prawo farmaceutyczne jest przestrzegane.

Wyniki badania przybliżyły nam, jak wyglądają działania podejmowane przez przedstawicieli handlowych.  Zgodnie z uzyskanymi wynikami około 97% respondentów potwierdziło, że rozmawia z przedstawicielami firm farmaceutycznych, a 85% wskazało, że ma z nimi regularny kontakt.

Do zaakceptowania drogich prezentów związanych z praktyką lekarską przyznała się ¼ zapytanych, co dziesiąty przyjął luksusowy zegarek lub drogie wino, a 7% ankietowanych przyjęło pieniądze. Takie działania są bezpośrednim naruszeniem  przepisów prawa farmaceutycznego.

Dla przykładu warto podkreślić, że Stany Zjednoczone kilka lat temu wprowadziły powszechną transparentność wśród lekarzy, nakładając na koncerny farmaceutyczne obowiązek publikacji danych związanych z przekazywanymi im korzyściami. Kraj cechujący się wolnością wprowadził nieporównywalnie restrykcyjne prawo transparentności na mocy Physician Payments Sunshine Act 2009.

Firmy farmaceutyczne podlegające pod te przepisy muszą wywiązać się z szeregu obowiązków transparentności poprzez zgłoszenie takich informacji jak m.in.: nazwa, adres biznesowy podmiotu, wartość oraz data przekazania wsparcia lekarzowi. W dodatku zobowiązane są wskazać formę przekazu (gotówkowy, w rzeczach lub usługach czy w udziałach w spółkach) oraz opisać naturę transferu – czy jest to honorarium, prezent, jedzenie, darowizna, badania itp.

Regulacja przewiduje, że publikowane muszą być wszystkie prezenty o wartości powyżej 10 dolarów lub o rocznej sumie większej niż 100 dolarów. Kary podstawowe za niedopełnienie tych obowiązków sięgają do dziesięciu tysięcy dolarów, przy niespełnieniu kolejnych, szczegółowych przesłanek kwota ta może wzrosnąć nawet do ponad miliona dolarów kary.

Więcej: https://blog.dzp.pl/

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.