UOKiK: reklamy sugerują, że suplementy są lekami

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: PAP/rynekaptek.pl   17-02-2017, 12:38

UOKiK: reklamy sugerują, że suplementy są lekami Zdaniem UOKiK, wizerunek farmaceuty nie powinien być wykorzystywany w reklamie suplementów

Reklamy suplementów diety błędnie sugerują, że te produkty leczą i są remedium na liczne dolegliwości – wskazuje UOKIK i przytacza kolejne zastrzeżenia dotyczące reklam suplementów diety.

Jak tłumaczy UOKIK, suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi. Ich celem jest uzupełnienie normalnej diety, dlatego w ich składzie są witaminy lub składniki mineralne.

W związku z tym przypisywanie im właściwości leczniczych w reklamie jest bezprawne. Na podstawie takiego przekazu, konsument myśli, że kupuje lek, a nie żywność.

Wątpliwości Urzędu budzi przede wszystkim przypisywanie tym produktom właściwości, które posiadają leki.

Reklamy sugerują szybką poprawę zdrowia, zrzucenie wagi, wykorzystują autorytet farmaceuty czy pedagoga szkolnego. Ponadto, wątpliwości UOKIK wzbudza także to, że konsument nie jest właściwie poinformowany o tym, że reklamowany produkt jest suplementem - np. w reklamach telewizyjnych słowo "suplement" pojawia się przez bardzo krótki czas i jest napisane małą czcionką.

Postępowania UOKiK
Urząd wszczął postępowania przeciwko: Aflofarm Farmacja Polska (Magmisie) oraz Logihub (Green Magma). Wątpliwości urzędu wzbudza m.in. przypisywanie tym produktom właściwości leczniczych i prezentowanie ich jako panaceum na liczne dolegliwości. Np. Aflofarm Farmacja Polska sugeruje bezwzględną skuteczność żelków Magmisie.

W reklamie padają stwierdzenia, że dzieci, które je stosują lepiej radzą sobie ze stresem i potrafią się skoncentrować. Tymczasem przyczyny mogą być różne, tak jak sposoby eliminacji. Ponadto przekaz ma uwiarygodnić autorytet pedagoga szkolnego, który zaleca stosowanie tego suplementu, mimo że nie należy to do jego kompetencji.

Natomiast Green Magma, produkowana przez Logihub, ma działać "przeciwzapalnie", pomimo że nie jest lekiem, a reklamy sugerują, że z jej pomocą "zrzucisz nawet 20 kilogramów" - takie oświadczenia zdrowotne są niedozwolone. Poza tym, reklamy Logihub informowały o promocji ograniczonej w czasie: "taka okazja się więcej nie powtórzy", "tylko przez 15 minut". Nie było to prawdą, ponieważ oferta obowiązywała cały czas.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH