UOKiK: zbyt niski poziom kar

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: LJX/ rynekaptek.pl   09-03-2017, 14:06

UOKiK: zbyt niski poziom kar Urząd proponuje zwiększenie wysokości kar

Do 10% obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary za niezgodną z prawem reklamę leku, suplementu lub wyrobu medycznego - takie rozwiązanie proponuje UOKiK.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwraca uwagę, że nierzetelna prezentacja suplementów diety jest szczególnie niepokojąca w świetle sygnałów świadczących o niewystarczającym poziomie wiedzy konsumentów na temat różnic pomiędzy suplementami diety a produktami leczniczymi dostępnymi bez recepty.

W ocenie Urzędu nadzór nad reklamą tych produktów nie jest wystarczające efektywny, przede wszystkim z uwagi na zbyt niski poziom kar.

Poza wzmocnieniem uprawnień nadzorczych Państwowej Inspekcji Sanitarnej, UOKiK proponuje wprowadzenie obowiązku umieszczenia w reklamach oraz na opakowaniach obowiązkowych komunikatów np. „suplementy diety nie zastąpią zróżnicowanej diety, nie wykazują działania leczniczego ani nie mogą być stosowane jako substytut produktu leczniczego”.

Z kolei w odniesieniu do wyrobów medycznych, Urząd wskazuje na brak stosownych regulacji, wprowadzających ograniczenia w prowadzeniu reklamy tych produktów. Wskazano również na potrzebę zmiany modelu sankcji z odpowiedzialności karnej na model odpowiedzialności administracyjnej.

W odniesieniu do suplementów diety i wyrobów medycznych zaproponowano wprowadzenie regulacji, które przewidywać będą ograniczenia możliwości prowadzenia reklamy, podobnie jak ma to miejsce w przypadku produktów leczniczych (np. zakaz prezentowania produktów przez osoby znane publicznie, naukowców, osoby posiadające wykształcenie medyczne, farmaceutyczne lub sugerujące posiadanie takiego wykształcenia).

W stosunku do wszystkich kategorii produktów wskazano na potrzebę zwiększenia wysokości kar pieniężnych za niezgodną z prawem reklamę np. do 10% obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary lub innego wskaźnika powiązanego z wartością środków przeznaczonych na reklamę danego produktu w określonym roku.

UOKiK zwrócił również uwagę na potrzebę wprowadzenia zmian, zmierzających do zapobieżenia sytuacji funkcjonowania równolegle pod tą samą lub zbliżoną nazwą produktów o różnym statusie prawnym.

Źródło: Raport Zespołu ds. uregulowania reklamy leków, suplementów diety i innych środków spożywczych oraz wyrobów medycznych

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH