Wydatki reklamowe sektora farmacji cechują się wyraźną sezonowością

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Codemedia/ rynekaptek.pl   13-03-2019, 11:43

Wydatki reklamowe sektora farmacji cechują się wyraźną sezonowością Wśród TOP3 mediów, w których w 2018 roku sektor farmaceutyczny wydał najwięcej na reklamę, znalazły się wyłącznie media telewizyjne (fot. archiwum)

Reklamodawcy z sektora farmacji w 2018 roku aktywnie wspierali swoje produkty. W ostatnich trzech latach wydatki reklamowe tej branży osiągały poziom 1 mld zł rocznie charakteryzując się dodatnią, choć spadającą, dynamiką – wynika z szacunków domu mediowego Codemedia.

Rynek
Obserwując rynek suplementów diety i leków OTC można zauważyć, że po dużym, ponad 10% wzroście w latach 2015-2016, jego dynamika nieznacznie wyhamowała, co potwierdza zanotowany
w 2018 r. szacowany na ok. 4% wzrost w stosunku do 2017 roku.

Wśród możliwych przyczyn takiego stanu rzeczy, raport PMR wskazuje między innymi coraz większe nasycenie rynku przy braku zmian na listach leków dopuszczonych do sprzedaży pozaaptecznej oraz negatywny wizerunek głównie suplementów diety.

- Trendy dotyczące suplementów oraz leków OTC mogą mieć spory wpływ na wydatki reklamowe sektora farmacji, gdyż zdecydowaną większość, bo aż 95% budżetów, reklamodawcy z tej kategorii przeznaczają właśnie na promocję farmaceutyków i parafarmaceutyków. Było tak zarówno w latach 2016-2017, jak i w roku minionym – mówi Piotr Kaniewski, Media Director, Codemedia.

Pozostałe 5% stanowią reklamy usług zdrowotnych, sprzętu medycznego, produktów i usług medycznych dla zwierząt i inne - niesklasyfikowane.

Reklamodawcy
Wśród największych reklamodawców niezmiennie króluje Aflofarm, który od kilku lat  zajmuje pozycję niekwestionowanego lidera. O ile USP Zdrowie, które w 2016 i 2017 roku zajmowało pewne drugie miejsce pod względem inwestycji mediowych, to na koniec 2018 r. - pomimo odnotowanego 11% wzrostu wydatków rok do roku - nie mogło czuć się bezpiecznie na swojej dotychczasowej pozycji. Zagroził mu Natur Product Zdrovit. Marketer ten jeszcze w 2016 roku walczył o zajęcie ostatniego miejsca na podium, ale już w 2017 r. znalazł się w pierwszej trójce największych reklamodawców branży farmaceutycznej (spychając na czwartą pozycję Polpharmę).

W 2018 r. wydał wg szacunków Codemedia blisko 94 mln złotych i dorównał w poziomie inwestycji mediowych dotychczasowemu wiceliderowi - USP Zdrowie. Awans jaki odnotował Natur Produkt Zdrovit możliwy był dzięki 40% wzrostowi jego wydatków w porównaniu do roku 2017.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

POLECAMY W PORTALACH