Wytwórcy muszą konkurować o miejsce na półce w aptece i o pacjenta

FINANSE I ZARZĄDZANIE

Autor: Luiza Jakubiak/ rynekaptek.pl   05-07-2016, 08:26

Wytwórcy muszą konkurować o miejsce na półce w aptece i o pacjenta Ekspert IMS o rynku aptecznym - usieciowienie będzie rosnąć

Z pewnością jeszcze przez jakiś czas będziemy obserwować wzrost liczby aptek w sieciach, jak i wartość ich obrotu - ocenia Szymon Komorowski, menedżer w firmie analitycznej IMS Health, zajmujący się doradztwem strategicznym i operacyjnym dla firm z sektora farmaceutycznego.

Rynek Aptek: Od kilku lat obserwujemy postępujący w Polsce trend usieciowienia rynku aptek. Czy to zjawisko będzie postępować?

Szymon Komorowski: Tak. Patrząc na trendy światowe i w Europie nic nie wskazuje na to, by mogło być inaczej przy czym należy pamiętać o obowiązujących limitach koncentracji, które mogą ograniczyć wielkość sieci i utrzymać dużą liczbę podmiotów zamiast kilku – kilkunastu dużych graczy. Miejsca na kolejne placówki jest już co prawda coraz mniej, ale z pewnością jeszcze przez jakiś czas będziemy obserwować wzrost liczby aptek w sieciach, jak i wartość ich obrotu. Może być natomiast tak, że przestanie rosnąć liczba sieci, a wręcz - w przypadku ich konsolidacji - może nastąpić spadek liczby sieci.

Zakładamy zatem dalsze usieciowienie rynku, jak i dalsze pogłębianie się różnicy między obrotem apteki sieciowej a indywidualnej. Jeszcze parę lat temu ta różnica była. Najlepszymi wynikami mogą pochwalić się apteki sieciowe z segmentu średniej wielkości, posiadające między 30 a 49aptek. Są na tyle duże, że budują efekt skali i wykazują skuteczność zarządzania, a jednocześnie na tyle małe że mogą być mocno selektywne w wyborze lokalizacji.

RA: Gdzie zatem sieci będą szukać pomysłów na dalszy rozwój?

SK: Na rozwój tego segmentu działać nadal będą dwa elementy: z jednej część sieci nadal będzie powiększać swój stań posiadania, z liczby kilku czy kilkunastu aptek w kilkadziesiąt, co będzie stanowiło dla nich duży skok w obszarze siły zakupowej i jakości zarządzania. Zaś te największe dzisiaj sieci będą w miarę możliwości trochę się powiększać, ale przede wszystkim będą kłaść nacisk na zwiększanie skuteczności zarządzania z poziomu integracji. To widać już teraz - sieci zaczynają szukać lepszej skuteczności poprzez bardziej skoordynowane działania.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH