Tani hurtownik leków to szukanie stałych klientów

MOIM ZDANIEM

Autor: Tomasz Jędorowicz/rynekaptek.pl   02-12-2010, 16:51

Tani hurtownik leków to szukanie stałych klientów

Tomasz Jędorowicz, ekspert zespołu ds. sektora ochrony zdrowia PwC.

Tomasz Jędorowicz komentuje powołanie przez Polską Grupę Farmaceutyczną nowej spółki Tani Dystrybutor Farmaceutyczny.

Taka forma dystrybucji pokazuje próbę odróżnienia się od innych, standardowych, dobrze znanych praktyk. To szukanie odpowiedniego segmentu i grupy aptekarzy, którzy będą zainteresowani taką formą dystrybucji.

Dochodzi do zmiany typowych warunków, z którymi aptekarze mieli do czynienia na rynku. Obecnie apteki obsługiwane są na bieżąco, co oznacza, że dostawca leków odwiedza daną aptekę raz lub dwa razy dziennie.

Inicjatywa PGF może być rodzaju ukłon w kierunku tych, którzy kalkulują wydatki, szukając rentowności gdzie indziej.

Możliwości konkurowania

Na rynku aptecznym istnieje konkurencja, a to przekłada się na ciągłe zmiany. Środowisko aptekarskie narzeka na niskie marże, ale nie ma innej możliwości konkurowania, jeśli w niedalekim sąsiedztwie jest kilka aptek. Poprzez pośrednie działania, jak kupowanie leków po niższej cenie od hurtownika, aptekarz może zwiększyć swoje przychody, nie zwiększając ceny dla pacjenta.

Na pewno inicjatorzy omawianego rozwiązania musieli dobrze przeanalizować jego wprowadzenie. Koszty dostarczenia leków do aptek można obniżyć, jednak konsekwencją tego będą rzadsze dostawy towaru.

Na ile będzie to opłacalne dla obu stron? To pytanie do analityków, ale decydując się na taki krok, zapewne obie strony będą znały realia, w jakich przyjdzie im współpracować.

Taniej, ale rzadziej
Środowisko aptekarskie jest podzielone. Przypuszczam, że spora grupa aptekarzy skorzysta z oferty. Dla nich właśnie konkurencja cenowa jest tym czynnikiem, który pozwala na zarobek.

Ponadto aptekarze są zorientowani w tendencjach zakupowych. Rynkowi gracze obserwują ruchy swoich docelowych klientów i słuchają ich sugestii. Niewykluczone, że w tym przypadku realizacja pomysłu jest efektem wsłuchania się w zapotrzebowanie farmaceutów.

Dopóki mieliśmy 2-procentowy wzrost rynku, nikt specjalnie nie przejmował się np. kosztami transportu, magazynowania I płynności finansowej. Rynek jednak wyhamował i obie strony bardziej realnie patrzą na rachunek finansowy.

Konsekwencją dostaw tańszych leków jest warunek ich zakupu w większych ilościach i przy krótszych terminach płatności. Pamiętajmy, że z jednej strony może to być racjonalizacja kosztów, a z drugiej sposób na poszukanie większej liczby partnerów biznesowych. Postrzegam ten pomysł jako dywersyfikację, która może pozwolić na poszerzenie kręgu klientów.
Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z FARMACJĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekaptek.pl prosto na Twój e-mail

Rynek Aptek: polub nas na Facebooku

Rynek Aptek: dołącz do nas na Google+

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

OSTATNIO KOMENTOWANE

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.